Annons:
Etikett05-hälsa-sjukdomar
Läst 5146 ggr
[Madlene]
2012-05-21 23:38

Ataxia

Jag behöver lite svar :)

Har en liten diskussion här om hur man går till väga för att kolla hunden.

Hur testar man hunden för Ataxia? blodprov eller via munnen? stämmer detta?

Kan man göra så att man ringer djursjukhuset och så hjälper dom med det? eller det är uteslutet? Vem avgör resultaten? SKK? Vad kostar det?

Tacksam för svar,

Annons:
Fjordell
2012-05-22 16:26
#1

Här finner du en del svar: http://www.amstaffklubben.se/ataxi.htm Glad

[Madlene]
2012-05-22 16:32
#2

Jätte bra sida Fjorell, tack så mycket. men vad kan det kosta?

vallhund
2012-05-22 16:35
#3

# 1 Shit, jag har sökt dokumenetet sedan TS ställde frågan utan att lyckas, bra att du hittade det!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fjordell
2012-05-22 16:42
#4

#2 Jag har inte stenkoll, då jag själv just precis bara har beställt hem provkitet, men inte genomfört provtagningen. Men tippar på att hela kalaset går på precis under 1000-lappen :)

#3 Haha, jaså? Där ser man Skrattande

[Madlene]
2012-05-22 16:49
#5

#4 vad betalade du för provkitet? eller de är gratis? (troligen inteTungan ute)

[Madlene]
2012-05-22 16:50
#6

Även en liten till fråga, vilken ålder är de lämpligt att testa hunden?

Annons:
Fjordell
2012-05-22 16:51
#7

#5 Det är gratis att beställa provkitet. Det som kostar är när du ska till veterinären, och kostnaden som skk tar efter att veterinären skickat in provet. Glad

[Madlene]
2012-05-22 17:02
#8

Heeeeeeeeeeeeelt ärligt, jag ringde djursjukhuset och frågade, hennes respons va:

- Jag har ingen aning om vad du pratar om, det ända jag vet om är att vi tar hunden till en ortoped och kollar igenom hunden?!

Nu står allt still i hjärnan igen.

Fjordell
2012-05-22 17:10
#9

Haha, du måste ju fått prata med en praktikant eller nåt! Tungan ute Be att få prata med någon som kan något! Ataxi är inte direkt ett totalt okänt fenomen, så någon kunskap om sjukdomen måste de ha.

[Madlene]
2012-05-22 17:13
#10

#9 Jag blev själv chockad, hon sa att hon jobbat där i många år men inte hade en aning om vad jag pratade om, och frågade sin kollega hela tiden och mig om jag menade att jag ville skicka min hund till en ortoped, då frågade jag hur ska en ortoped kolla om min hund är frisk ifrån ataxia, "ja, ja de vet jag inte faktiskt"

Hon visste ju vad Ataxia va, men inte har hon hört talas om att man testar på något annat sätt än genom en ortoped.

Fan ska man hitta på nu då :/ beställde precis hem provkitt jag med.

vallhund
2012-05-22 17:27
#11

# 8 Man får nog konsultera en specialst på neurologi för att få svar, sjukdomen är tyvärr fortfarande ganska okänd.

De första åren efter att gendeffekten identifierats o kunde testas så betalade AST klibben för provtagningarna, numera får de enskilda ägarna/uppfödarna bekosta detta själva. En uppfödare kan nog svara dig om kostnaden eftersom avelsdjur måste testas.

Btw så är det labbet som bedömer provsvaret o inte SKK.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Madlene]
2012-05-22 17:31
#12

#11 Detta var krångligare än förväntat, Jag trodde det var så lätt som att beställa hem ett kitt och åka till vet sen är de "klart" att vänta på brevet man får hem med resultat. Så ni rekommenderar att jag ska be att få prata med någon annan då, om inte någon annan än djursjukhuset.

[Madlene]
2012-05-22 18:00
#13

Så SKK har inget med tester att göra? vem skickas provresultaten till då?

Annons:
vallhund
2012-05-22 18:22
#14

# 12 + 13 Det är inte så krångligt, precis som Fjordell skrev så får du hem testet gratis. Vem provsvaret skickas till vet jag faktiskt inte, men så länge resultataet inte är reggat hos SKK kan hunden inte användas i avel, o för rasens skull så bör alla resultat registreras.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lilla G
2012-05-22 20:11
#15

Nu var det mycket svammel här!

Vet inte riktigt vart jag ska börja…

1. Beställ ett provkitt

2. Beställ en tid hos vet. Dom behöver inte veta vad ska göra mer än att antingen munsvabba eller ta blod och sedan fylla i papper. Önskvärt vore ju dock om vet inte har tummen i röven utan kan ta reda på vad ärendet gäller!

3. Vet tar provet, fyller i papper och testet skickas till antagene. Skk har inget med det hela att göra!

4. Betala till antagene för att få provsvar

5. Vänta och håll tummarna för ett trevligt besked.

Ang lämplig ålder: Kvittar, det är ingen avläsning bedömning utan det är genuppsättning som granskas. Om hunden då är 3 månader eller 3 år kvittar.

Kostnad: Veterinärens avgift + labbets avgift. Läs här om testet och kostnader http://www.antagene.com/index.php?page_id=526&rubrique_id=124&coderub1=1&coderub2=0&coderub3=40&langue=L1&menu=

Skk tar ingen avgift och reggar heller ej resultatet i dagsläget! Har heller aldrig hört att amstaffklubben gått in och betalat provtagningar? Var kommer det ifrån? Det går som sagt inte att regga resultatet och hundar används i avel ändå, så något krav på reg finns inte. Du får där emot ej para carrier+carrier eller en affected hund öht. Detta med stöd av gällande djurskyddslag.

[Madlene]
2012-05-22 20:36
#16

#15 Men om dom inte vet vad det är för papper dom ska fylla i? kommer de med papper med kittet? och om dom inte vet vad antagene är? ska jag bara säga "skicka det till dom".. Det kommer ju inte gå igenom att bara be dom göra det. Och sen med betalningen till antagene. får man hem en faktura? eller hur går de till?

[Madlene]
2012-05-22 20:49
#17

nu har jag fått svar på tal :)

i kittet medkommer blanketter som veterinären ska skriva under på.

Sen skickar man iväg blanketten till frankrike och får sedan hem ett brev med resultat :)

vallhund
2012-05-23 00:43
#18

# 15

Var ser du svammel?

Ja de första åren efter att gendeffekten upptäktes o kunde identifieras så betalade amstaffklubben för testen, tror du mig inte så står det dig fritt att kontakta någon i avelsrådet som varit med ett par år för att få det bekräftatat. T ex Maria O på Capa Tosta, vars Pluto var den första Svenska hund som diagmostiserades med Ataxi, något år efter hans död.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Olga RW
2012-05-23 03:54
#19

Det var väl inte amstaffklubben som betalade för testerna, utan Atnagene testade ett antal hundar gratis i forskningssyfte!

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Lilla G
2012-05-23 05:32
#20

Svamel för mig = mycket information som inte stämmer. Antaganden och gissningar som läggs fram som fakta.

Ja, mig veterligen så var inte klubben inblandad i kostnader för några provtagningar öht, varesig före eller efter att testet kom… Låter mycket märkligt att jag skulle ha missat det, då jag under den perioden när ataxitestet kom satt med i styrelsen.

Men får väl ringa Maria eller Karin för att få bekräftat att jag tydligen har fel då…

Annons:
[Madlene]
2012-06-09 13:34
#21

Och lill killen är ATAXIA CLEAR :) skönt!

Upp till toppen
Annons: