Annons:
Etikett04-foder-skötsel
Läst 8397 ggr
Zahara
2012-04-22 15:22

sams field foder

någon som använder/vet något om detta? Verkar ok och funderar på det till min lille kille..

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
vallhund
2012-04-23 00:45
#1

Aldrig hört talas om, goooglade o hittade det, ser ju bra ut vid första anblicken. Övermaga att påstå "No risk for food intolerance" 70 % färskt kött/fisk o grönsaker/frukter, vad blir det då kvar i torrsubstans, o vad är resten för något?

Varför har man i majs? Ytterst få hundar behöver kolhydrater, dock behövs det för att hålla ihop torrfoderkulor o är en billig ingrediens.

Ingenstans hittar jag om tokoferlorerna (E-vit, en fettlöslig vitamin) är syntetiska eller naturliga.

Ingredienserna borde listas utifrån deras torrsubstans.

Men visst, det kryllar av sämre foder, detta verkar vara ett av de bättre dock.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zahara
2012-04-23 09:06
#2

alla vitaminer och mineraler som INTE är tillsatta utan naturliga via andra ingredienser ex nu frukt, måste de skriva ut dem då?

Har ju ganska ok innehåll tycker jag och har ett ganska ok pris med, jämfört med andra foder (doggy. RC,Hills) så tycker jag detta verkar bättre??

Luktar gott och "köttigt"

#1 Vad menar du med torrsubstans? Själv hoppas jag att de menar 70% av torrsubstansen som är det inehållet, annars (om jag tolkar dig rätt) så är det ju lite skumt!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

vallhund
2012-04-23 14:52
#3

Det är ganska svårt att hitta foder som är sämre än Doggy, Hills o RC, skulle vara Axess o Euroshopper då.

Att ett torrfoder luktar gått säger inte så mycket eftersom tillverkarna sprayar kulorna så att de skall tilltala hunden.

vad gäller torrsubstans får du maila dem o fråga, återkom gärna med svaret.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zahara
2012-04-23 17:13
#4

vovven gillade det iaf och hans mage mår betydligt bättre på det än RC!

Vallhund, om du får välja torrfoder (vet att u barfar) vad hade du valt då?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

[Madlene]
2012-04-23 22:16
#5

RC är väl inte dåligt!

vallhund
2012-04-24 08:25
#6

Om mitt miljösamvete var lika med 0 skulle jag välja K9 natural, Ziwi peak eller Taste of the wild. Bra foder innehållsmässigt, men tyvärr produceras de på andra sidan jordklotet.

# 5

RC är säkert bra om man vill utfodra sin hund med spannmål o dessutom bidra till veterinärutbildningen i foderfrågor över välden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Madlene]
2012-04-24 11:56
#7

Rc är bäst.

Lilla G
2012-04-24 22:07
#8

# Kan du motivera varför du tycker det? Vore intressant att höra varför Glad

För mig går det helt bort på pris och innehåll. Skulle lika gärna kunna köpa en säck med majs och en med vetemjöl och häve i en fågel eller 2 och mata hundarna med det som att köpa det i en snygg säck. För mig är det ett grymt överskattat foder.

Lilla G
2012-04-24 22:08
#9

Hmmmm, mitt glappa tangentbort igen! #7 skulle det stå. *pekar uppåt*

[Madlene]
2012-04-24 22:18
#10

#8 Om du menade mig (?) Så tycker jag det för min hund älskar det torrfodret, har testat flera torrfoder och det lyckades bäst, pälsen är fin, jag får ofta kommentarer om hur fin pälsen är. Och han bajsar bra. Jo, priset kan jag hålla med dig om. De ogillar man. Men sålänge hunden mår bra så mår jag bra.

Och om man ska snackar om torrfoder och innehållet, så kan man skippa allt torrfoder och ge färskfoder istället :P

Så tycker jag iallafall.

[Madlene]
2012-04-24 22:21
#11

Kan tillägga att vår valp haft otroligt mycket problem med magen, Diaree osv.

När vi gett honom RC så fungerar hans mage perfekt.

Lilla G
2012-04-24 22:27
#12

Mina vuxna äter färskfoder och lillgrabben och karln HH får standardt. Standardt ser jag som ett av dom få vettiga torrfoder som finns på marknaden i dagsläget :)

[Madlene]
2012-04-24 22:44
#13

#12 ok.

Annons:
[Madlene]
2012-04-24 22:53
#14

Standardt Original Normal

Råprotein (%) 24
Råfett (%) 17
Växttråd (%) 1.8
Vatten (%) 10
Aska (%) 6.5
Kalcium (%) 1.7
Vitamin A (IE/kg) 55000
Vitamin D (IE/kg) 3500
Vitamin E (mg/kg) 750
Koppar (mg/kg) 25
Selen (mg/kg) 0.30
Järn (mg/kg) 395

Roycal Canin

Råprotein (%) 30
Råfett (%) 16
Vatten (%) 8.5
Aska (%) 8.5
Kalcium (%) 1.2
Fosfor (%) 0.9
Växttråd (%) 2.7
Vitamin A (IE/kg) 19000
Vitamin D (IE/kg) 1000
Vitamin E (IE/kg) 500
Koppar (mg/kg) 15
Selen (mg/kg) 0.13
Järn (mg/kg) 232

Inte så stor skillnad ändå, vad jag tycker. Mest skillnad på Vitaminerna, Och då föredrar jag att inte ge onaturliga vitaminer till djur.

[Madlene]
2012-04-24 23:00
#15

"Hunden kan få allt det D-vitamin den behöver genom att vistas utomhus viss tid.
Om solen skiner räcker det med 15 minuter för att dagsbehovet skall tillgodoses.
Då det ju dessutom kan lagras i kroppen behöver man i praktiken aldrig tänka på
att tillföra hunden något.

För mycket D-vitamin ger inlagring av kalk i bl.a. hjärta, muskler och lungor,
höjer kalciumhalten i blodet samt ger C-vitaminbrist."

http://www.mustela.se/naringslara.htm

Och Roycal Canin har dubbelt så mindra än standardt t.ex :/

Jenna_Nord
2012-04-24 23:19
#16

Kör också RC till min ena hund. Hon är uppvuxen på det sen liten. Har flera gånger egentligen velat byta men känns så erhört dumt när hunden mår bra, bra avföring, fin päls och fina klor.

Min andra hund får beneful som köps på ica. Har testat ge henne bättre foder men hon blir med en gång jätte dålig i magen, så har fortsatt med de andra.

Så känner att, så länge hunden mår bra så ska man vara nöjd med fodret och inte experimentera och byta för mycket :)

Mvh Jenna

Lilla G
2012-04-25 05:33
#17

#14

Jag tycker att det är mycket stor skillnad jag!

Standardt normal

13 kg Ca pris 445:-

Ris, bearbetat animaliskt protein (lamm), bearbetat animaliskt protein (gris), animaliskt fett (ister), blodmjöl (gris), öljäst, morotsflingor, animaliska biprodukter (ben & broskmjöl), laktosreducerat vasslepulver

RC Medium Adult

15 gk Ca pris: 639:-

Torkad fågel, vetemjöl, majsmjöl, majs, vete, animaliskt fett, hydrolyserat animaliskt protein, torkat fläskköttsprotein, betfiber, fiskolja, sojaolja, jäst, mineral, jästhydrolysat, äggpulver

Vad menar du med en onaturlig vitamin?

Gränsvärdet för vitamnin D ligger på max 5000 IE/kg och standardt ligger på 3500IE/kg så jag känner mig knappast orolig över detta att det innehåller mer än RC Glad

Ang D-vitamin då :)

Saxat exarb 174 slu:

Vitamin D

Vitamin D är nödvändigt för normal kalcium- och fosformetabolism och homeostas. Även

vitamin D har provitaminer, varav den viktigaste för allätare och köttätare är D

  1. Hunden får

huvudsakligen i sig vitamin D

3 via mat från djurriket. Vitamin D3 lagras i levern, musklerna

och i fettvävnad och omvandlas till sin aktiva form

1, 25-dihydroxicholecalciferol i levern för

vidare transport till njurarna. Då kalcium- eller fosfornivåerna i blodserum sänks, påverkas

njurarna av parathormon (PTH) att från aktivt vitamin D bilda hormonet

calcitriol. Calcitriol

har till uppgift att öka upptaget av kalciumjoner i tarmen genom att stimulera bildandet av

kalciumbindande protein. Calcitriol medverkar också till att öka osteoklastaktiviteten i

skelettet, för att på så sätt öka frisättningen av kalcium till blodet. På detta sätt stimuleras även

nybildandet av benvävnad. Ytterligare uppgifter är att öka reabsorptionen av kalciumjoner i

njurarna och att inhibera

calcitonin , som har till uppgift att sänka nivån av kalcium i

blodserum (Schoenmakers et al, 1999, Wasserman et al, 1993). Enligt AAFCO ska hundfoder

med en energitäthet på 1460 kJ/100g TS innehålla minimum 500 IE/kg D vitamin (max 5000

IE/kg) för underhållsbehov såväl som tillväxt (AAFCO, 2001).

Chilli10
2012-04-25 08:31
#18

#12 Ger också Standardt till Chilli numera. Gav Eukanuba förut, vilket hon också funkade bra på, men tyckte inte riktigt om innehållet (bla majsen) men främst tycker jag inte tycker att det var prisvärt.

Tycker att Standardt har väldigt bra innehåll, sen är det inte så dyrt heller. :)

Prince äter High Energy, vilket han inte fungerar superbra på. Han är lös i magen mer eller mindre hela tiden. Många tycker att det är ett bra foder. Jag är lite tveksam, är ju majs även i detta fodret. Ska ge honom den varianten med mindre fett när denna säck är slut för att se om han blir bättre då.

vallhund
2012-04-25 08:38
#19

# 7

RC är säkert bäst om man anser att hundar behöver spannmål.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zahara
2012-04-25 08:46
#20

vallhund var hittar man "dina" foder och varför är de bra? antar att de inehåller lite spannmål men vill gärna höra.

Älskar foder och diskutioner om det, vi tänker så olika alla.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
[Madlene]
2012-04-25 11:25
#21

#17 För mycket D-vitamin ger inlagring av kalk i bl.a. hjärta, muskler och lungor.

Kollar man på innehållsförteckningen som jag skrev, så ser man att det inte är så stor skillnad. Och man ser att du kopierat rakt av, Vilket är OK men då kan man lika bra hitta lika mycket dålig fakta om båda.

Med onaturliga vitaminer menar jag att t.ex D-vitaminer går att få från annat håll, som nu ex solen. Och samma gäller dom andra vitaminerna, A-vitaminer hittar du i morötter, kött & ägg. E-Vitamin hittar du i gröna växter, äggula och lever.. Jag vill ha så låga onaturliga vitaminer i min mat som möjligt till våra djur.

Förstår du mig nu :)

[Madlene]
2012-04-25 11:31
#22

#19 Och varför skulle man inte vilja ge sin hund det? Vår valp älskar RC och då ger vi honom detta, han blir lätt stressad och dålig i magen och spannmålet verkat hålla hans mage ihop :) Varför bry sig så himla mycket om spannmål?

Det är faktiskt fortfarande torrfoder, jag tror inte hunden bryr sig så mycket om torrfoder hit och dit. Vill man peta med innehållsförteckningen så kan man övergå till färskfoder och välja exakt själv vad hunden ska få. kan både bli billigare och hunden mår bättre.

Lilla G
2012-04-25 14:24
#23

#21 Tyvärr blev jag inte ett dugg klokare på vad du försökte få fram i ditt inlägg. Bara än mer förvirrat för mig :-(

[Madlene]
2012-04-25 14:33
#24

#23 hahaha :) det jag vill komma fram till är att jag inte vill ge min hund för mycket vitaminer i fodret.

Lilla G
2012-04-25 15:01
#25

Nej, det är ju inte bra… Men det ligger ju inom rekomenderade gränsvärden och jag hittar inte vart den onaturliga källan till det?

[Madlene]
2012-04-25 15:12
#26

Gör det säkert :) Men jag föredrar mindre vitaminer i fodret.

Lilla G
2012-04-25 16:21
#27

#26 För att?

Jag prioriterar animalier framför spannmål i maten efter som det är rovdjur jag har :)

Du skriver: "Kollar man på innehållsförteckningen som jag skrev, så ser man att det inte är så stor skillnad. Och man ser att du kopierat rakt av, Vilket är OK men då kan man lika bra hitta lika mycket dålig fakta om båda."

-Det jag lade in var innehållsdeklarationen där man ser att det är milsvid skillnad i fodret och det var inte samma som du klistrade in.

Du skriver: "Och man ser att du kopierat rakt av, Vilket är OK men då kan man lika bra hitta lika mycket dålig fakta om båda."

- Ja, jag skrev också vart jag tog det ifrån? Vet inte vad du menar med att jag hittar dålig fakta och om vad?

Du skriver: Vill man peta med innehållsförteckningen så kan man övergå till färskfoder och välja exakt själv vad hunden ska få.

- Fast färskfoder har ju också det en given innehållsdeklaration. Precis som med torrfoder så får man ju där kolla vad det är man betalar för och om man är nöjd med det, annars byter man märke till något som lever upp till ens önkemål.

Hoppas att du tar dig tid och rätar ut mina frågetecken! :)

Annons:
[Madlene]
2012-04-25 16:26
#28

Shit…. FÖR ATT jag inte vill ge min hund för mycket onaturliga vitaminer i fodret för 5:e gången.

[Madlene]
2012-04-25 16:29
#29

Och det är bara tramserier från din sida att du blir mer förvirrad av detta som jag skrev:

Med onaturliga vitaminer menar jag att t.ex D-vitaminer går att få från annat håll, som nu ex solen.

Och samma gäller dom andra vitaminerna, A-vitaminer hittar du i morötter, kött & ägg. E-Vitamin hittar du i gröna växter, äggula och lever..

Jag vill ha så låga onaturliga vitaminer i min mat som möjligt till våra djur.

Det är hur tydligt skriver som helst! Cool

[Madlene]
2012-04-25 16:33
#30

Nu får TS lite lugn och ro från min sida. Känner att det blivit lite för mycket..

Lilla G
2012-04-25 16:38
#31

#28 #29 Ja, du skriver det och jag ser det… Tycker dock fortfarande att du är mycket otydlig i din argumentation grunden till denna.

Klistrar in igen då: Ris, bearbetat animaliskt protein (lamm), bearbetat animaliskt protein (gris), animaliskt fett (ister), blodmjöl (gris), öljäst, morotsflingor, animaliska biprodukter (ben & broskmjöl), laktosreducerat vasslepulver

Vart ser du den onaturliga D vitaminen som du skriver om???

Tråkigt att du ser det som trams från min sida…

[Madlene]
2012-04-25 17:11
#32

#31. klistra in vad fodret innehåller !

Standardt Original Normal

Råprotein (%) 24
Råfett (%) 17
Växttråd (%) 1.8
Vatten (%) 10
Aska (%) 6.5
Kalcium (%) 1.7
Vitamin A (IE/kg) 55000
Vitamin D (IE/kg) 3500
Vitamin E (mg/kg) 750
Koppar (mg/kg) 25
Selen (mg/kg) 0.30
Järn (mg/kg) 395

Där har ser du Vitamin D.

[Madlene]
2012-04-25 17:14
#33

Här står vad fodret innehåller.. här kan du själv hitta vitamin D

http://www.standardprodukter.se/hundfoder-standardt-original-normal.html

[Madlene]
2012-04-25 17:20
#34

du klistrade in sammansättningen inte tillsatserna i fodret.

Annons:
Lilla G
2012-04-25 17:28
#35

Framgår inte om det är syntetiskt framställ eller ej. Vet inte var i det onaturliga ligger?

Om det är syntetiskt framstält, menar du då att det är onaturligt eller?

[Madlene]
2012-04-25 17:31
#36

#35 Jag förstår verkligen inte vart du vill komma någonstans med alla dina frågor. Jag har besvarat alla dina frågor, Och RC funkar bäst för vår valp. vad som fungerar bäst för dig är säkert bra det med. ;)

Lilla G
2012-04-25 17:41
#37

#36 hänvisar till det du skrev #7

Där av mina frågor Glad. Tycker att man kan ha hållbara argument till varför man utrycker sig så och vad man grundar det på.

Men dom jag har uppfattat det nu så struntar du i vart energin i fodret kommer ifrån? Majs eller kött spelar ingen roll? och så prioriterar du att det är låg halt av D vitamin i fodret pga att det är onaturligt?

[Madlene]
2012-04-25 17:51
#38

#37 Ja och jag berättade varför jag tyckte det. Men sen kom du med fler o fler frågor. lite onödigt.

Du får uppfatta det precis hur du vill :)

Kalli
2012-04-25 17:59
#39

#32: Fast den tabellen du klistrar in är inte enbart tillsatser utan helt enkelt de olika näringsvärderna i fodret. Och eftersom ex. kött innehåller D-vitamin naturligt är det ganska logiskt att ett foder som innehåller mer kött även innehåller mer D-vitamin.

[Madlene]
2012-04-25 18:02
#40

#39 Och med det vill du komma med? letar du efter mina inlägg? du kommenterar alltid mina inlägg :)

Jo, det är tillsatserna.

[Madlene]
2012-04-25 18:03
Annons:
Kalli
2012-04-25 18:07
#42

#40: Nej, jag läser alla inlägg och kommenterar de inlägg jag känner för att kommentera oavsett vem som skrivit dem. Så tyvärr, du är inte så utvald som du vill tro. :)

[Madlene]
2012-04-25 18:08
#43

#42 tydligen är jag det, då du alltid har en åsikt om mina inlägg. Men har inte tid med detta. Hej svejs! Cool

Kalli
2012-04-25 18:13
#44

#43: Fast det handlar inte om dig, det handlar om det du skriver och dina inlägg innehåller ofta felaktigheter eller bara osammanhängande svammel antagligen därför de ofta blir kommenterade. Men behöver du intala dig något annat för att må bra så är det helt okey med mig. Vissa behöver söka bekräftelse över nätet och tydligen är du en sån. Glad

Lilla G
2012-04-25 18:34
#45

Jag tycker att det känns lite som att du greppade ett halmstår för att ha något att säga och tog då D vitaminskilnaden som det…

Känns som något bland det mest orelevanta att diskutera när man jämför dessa foder.

Du glömde även att svara på: Om det är syntetiskt framstält, menar du då att det är onaturligt och ej bör finnas i hundmaten?

vallhund
2012-04-28 11:21
#46

# 15

Vad som står på Mustelas hemsida klassas knappast som fakta.

# 36

Anser man att RC är bästa fodret så har man knappast trovärdighet i foderfrågor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Madlene]
2012-04-28 19:14
#47

#46 ok

Tayron
2012-06-27 11:20
#48

Vi kör på standart mild till vår hane på 9v. Funkar bra hittills. Får utvärdera lite till

Annons:
[Empisen]
2012-06-27 13:34
#49

Jag har testat detta, och dem blev kassa i magen av det, så vi bytte igen och idag är jag super nöjd över fodret till mina hundar.

Alla hundar fungerar olika bra på olika foder, man kan inte säga att t.ex Standart fungerar utmärkt på alla hundar, för det gör det inte.
Man får pröva sig fram, kolla innehållet på fodret och använda sunt förnuft.

Upp till toppen
Annons: