Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 3673 ggr
Zahara
4/14/12, 10:09 PM

bitig valp, vad göra?

Har som ni säkert vet en liten valp här hemma på 11 veckor. Han är ganska bitig av sig, han lyssnar bra på mig när jag säger till honom och jag ger honom en leksak han får bita i. Men min dotter som är 4 går han gärna på, hur får jag honom att förstå att samma gäller med henne?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
Fjordell
4/15/12, 12:38 AM
#1

Hm, ja det bästa man kan göra när en valp biter är ju egentligen att helt enkelt skrika "Aj!" ganska gällt. Så du kan ju försöka sitta med din dotter på golvet när ni busar med valpen, och skulle valpen börja försöka bita i din dotter så kan du be henne att själv skrika till, men annars kan ju du skrika i hennes ställe. Kan vara lite klurigt, men valpen måste lära sig visa respekt för din dotter från början, annars kan det bli onödigt jobbigt när hunden blir lite större i storlek. Ju tidigare ni börjar träna, desto bättre :)

Den där bitperioden håller ju bara på i några månader, så snart slipper ni väl förhoppningsvis det där bitandet. Glad

[Madlene]
4/15/12, 12:48 AM
#2

haha det där känner man igen.. dom små tänderna gör ont :)

Zahara
4/15/12, 12:39 PM
#3

#1 gör som du säger men man kan ju inte alltid vara där. sen gör det ju ont på dottern och då viftar hon vilket gör saken värre, blir ju en lek för honom.

Har försökt förklara det för henne men är inte det lättaste med någon av dem! Tungan ute

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Fjordell
4/15/12, 2:50 PM
#4

#3 Ah, jo jag förstår verkligen att det måste vara jobbigt! Jag har dessvärre inget annat tips än att just ligga i med anti bit-träningen. Obestämd Gör så gott du kan, och ha flera kortare träningsstunder under dagarna. Det värsta försvann för Jackson när han var kring 12-15 veckor gammal, han var ju såklart frestad många gånger, men kom oftast på sig själv att så får man ju inte göra. Efter det har han varit underbar, både med vuxna och med barn.

Zahara
4/15/12, 6:13 PM
#5

Ja mig slutade han bita för ett par dagar sedan, ibland glömmer han men kommer på sig själv och släpper direkt. mest med dottern som jag har problem! och allt annat gott som man kan tugga på i huset :)

Tur man är mer envis än vad han är!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Tayron
6/27/12, 10:21 PM
#6

Vilket är de bästa tipset ni har när valpen på 10v biter och är helt vild?

Annons:
Kringlan64
6/28/12, 5:42 PM
#7

Jag skulle vilja tipsa om ett råd jag tyckte fungerade bra.

Små märgben att gnaga på.

Viktigt att ta bort det mesta av märgen då den är för fet för valpen att smälta, blir dåliga i magen av märgen. Men de får mycket av gnagbehovet tillfredställt. Man ska inte koka benen. Kött, och benhinnor mm är något som valpen gillar att gnaga på. Dom ska inte äta benbitar utan gnaga på dem.

Valparnas sylvassa tänder är inte att leka med, man får visa tydligt, vänligt och bestämt att man inte ska bitas. Hänvisa till bitleksaker i lek.

Kallade min hund hajen, vilddingo, gäddan som valp. Hon hängde i mina kläder, bet glatt i mina händer, älskade dem. Återföll upprymt i lek ganska ofta. Då får man vara tålmodig och visa vänligt och bestämt.

Glöm att vara tuff eller hård. Om valpen inte förstår vad man vill så kommer den att fortsätta. Min erfarenhet är att om våra hundar förstod vad vi vill att dom ska göra eller utföra, skulle göra det. Dom vill vara till lags.

Jag kan inte med säkerhet säga att det var märgben som bidrog till att hon slutade bitas. Men tillsammans med diverse vänliga korrigeringar, skrik för att visa att det gör ont, och avledningar tog vi oss igenom valptiden relativt oskadda.

Och hon har inte bitit sönder en enda sak i vårt hem!

Men valpar bits. räkna med det.

Upp till toppen
Annons: