Annons:
Etikett20-allmänt
Läst 8445 ggr
Bellasmatte
6/30/12, 5:30 PM

Resa med hund till Holland?

Jag har läst på jordbruksverkets hemsida om resa med hund och hittar inte den informationen jag letar efter eller så förstår jag inte vad jag läser så jag tänkte om någon här kunde hjälpa mig.

Jag ska resa till en mycket god vän i Holland och med ska ju givetvis min hund, en amstaff på 6 månader som har alla vaccinationer och är id märkt. Jag vet att hon behöver ett pass och har läst att det är allt från gratis till kostar 5000 kronor…

Är det någon som vet hur det fungerar med ett djurpass och var man får ett sådant?

Någon som vet om in- och utförselreglerna av hund mellan Holland-Sverige? Tänket om det är några speciella  vaccinationer som ska göras eller annan behandling som måste till (loppor, fästingar och mask vet jag att vetrinären ska göra och intyga i djurpasset)

Annons:
[Howard]
6/30/12, 6:27 PM
#1

Rabiesvaccination och 25dagars väntan samt pass är det enda som behövs skulle jag tro. Det gäller då åtminstone för England och Irland.

Olga RW
7/1/12, 12:34 AM
#2

En rabiesspruta + pass som veterinären utfärdar i samband med vaccinationen. Ett pass går på ca 150 kr, en rabiesvaccination 300-500 kr. Sen är det bara att vänta 3 veckor och åka.

Man behöver inte längre avmaska när man ska hem till Sverige med hunden.

Det var ingen som helst krångel när jag flygit med en av tikarna till Amsterdam.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

SheViper
7/4/12, 8:31 AM
#3

Följande citat från SJV (reviderad april 2012)

"Avmaskning i samband med resa utomlands

Utomlands finns det områden med mycket hög förekomst av rävens dvärgbandmask, många gånger högre än i Sverige. Rävens dvärgbandmask finns framför allt i centrala Europas bergstrakter, men har spridits över stora delar av Europa. Om du inte kan hålla din hund så du är säker på att den inte kan äta smågnagare bör du avmaska den inför hemresan. Avmaskningsmedel med praziquantel (kan också stavas prasikvantel) kan du köpa receptfritt på apotek i Sverige och ta med på resan. Också epsiprantel, som finns att köpa utomlands, är verksamt men andra preparat fungerar inte. Du avmaskar din hund en till två dagar innan du reser hem. Om du reser ofta kan avmaskningen istället upprepas var fjärde vecka utan risk för hunden.

Storbrittanien, Irland, Malta, Finland och Norge har krav på att  hunden ska vara avmaskad vi inresa. Till höger hittar du länk till information om utförsel till andra länder."

Direktlänk till full infosida: 
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/omdjurenblirsjuka/smittsammadjursjukdomar/dvargbandmask/hundochkattagare.4.4b2051c513030542a9280008038.html

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!

vallhund
7/4/12, 10:22 AM
#4

Du har redan fått bra svar på dina frågor. Men frågan till dig är hur du skall resa dit? Skall du flyga är allt gott o väl, skall du bila så får du knappast ta med dig din hund genom Danmark.

Trevlig resa!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Howard]
7/4/12, 10:52 PM
#5

#4

Genomfärd i Danmark är tillåtet och brukar ske smärtfritt Glad

Bellasmatte
7/5/12, 6:14 PM
#6

Den här gången ska vi flyga men jag har bilat ner förr, genom Damnark med amstaff, ja då åkte vi till Tyskland och det var inga problem! vad jag vet så är det aldrig någon som ens har brytt sig om att kolla oss varesig dit eller hem.

Då ska jag boka tid hos vetrinären och se till att min dam får sin spruta och sitt pass. tar försäkerhets skull och avmaskar henne innan hemresa så blir det inga problem! :) Tack för alla superbra svar! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: