Annons:
Etikett05-hälsa-sjukdomar
Läst 3214 ggr
[ÄgareTillLeja]
2012-07-09 22:56

Sjukdom

De vanligaste sjukdomar man oftast kollar upp? Har en eng/amstaff tjej som jag vill kolla om hon är hel och ren :) (även fast hon inte visar en tendens till nånting)

Annons:
vallhund
2012-07-10 02:26
#1

Det viktigaste är att kolla höfter o armbågar så att du vet om allt är OK, det görs medelst röntgen, HD o ED. SKK läser av plåtarna även på blandisar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[ÄgareTillLeja]
2012-07-10 08:00
#2

Tack :)

[Madlene]
2012-07-10 13:30
#3

NCL-A kan du kolla upp, och som vallhund skrev, HD/ED röntgen bör göras :)

vallhund
2012-07-11 01:07
#4

# 3

Eftersom det är en blandis så kan den aldrig insjukna i ataxi, så både NCL-A o L-2-HGA tester är överflödiga. Iaf så länge som den inte skall avlas på.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Madlene]
2012-07-11 02:06
#5

#4 jo, men TS fråga är vilka de vanligaste sjukdomar man kan kolla upp är för att hon vill se om hunden är "ren", då är ATAXIA en grej man kan kolla.

[ÄgareTillLeja]
2012-07-11 10:38
#6

Ja jag vill ha endast en kull på henne om typ 3 år bara för att vi själva vill ha en valp efter henne.

Därför vill jag kolla sånna här saker så de inte blir nått med valparna.

Annons:
vallhund
2012-07-11 11:02
#7

# 6

Marknaden svämmar över av muskelhundsbalandisar, kolla blocket o hundstallet t ex.

Att själv vilja ha en avkomma efter sin hund (om man inte är uppfödare o avlar för att fortsätta sina linjer) så är det ett av dom sämsta anledningar som finns för att sätta en kull till världen.

Njut av din hund, men avla inte på henne, hon har inget att tillföra genpoolen. Ta god tid på dig att bestämma vilken ras din nästa hund skall bli o gör din hemläxa så att du skaffar valp från en seriös, hälsomedveten uppfödare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Madlene]
2012-07-11 11:55
#8

Håller faktiskt med #7 där, det är en av de sämsta anledningarna till att avla sin hund. Så säger min sambos bror med, fast hundfan har kroksvans, och ingen vidare mentalitet. Så nej, att BARA "vilja ha en valp efter sin egen hund" är korkat.

[ÄgareTillLeja]
2012-07-11 18:26
#9

Behöver inte kalla mig korkad.

[Madlene]
2012-07-11 19:02
#10

#9 Menade inte att du var korkad så klart. Ber om ursäkt om du tog det så, Men tanken var korkad, det var de jag syftade på.

Kalli
2012-07-11 19:24
#11

#4: Förutsatt att det är en blandras med två renrasiga föräldrar antar jag? En parning mellan ex. Amstaff och Amstaff/Staff borde kunna ge NCL-A Affected.

vallhund
2012-07-11 21:44
#12

# 11

Ja o dito fast L-2-HGA om den paras med en staff.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Olga RW
2012-07-12 02:42
#13

Blandrasavel är inget jag stödjer.
Oavsett vad man har för hund bör man tänka längre än sin önskan att ha en valp efter sin hund som man förståss ser som världens trevligaste, sötaste och friskaste.

I en valpkull föds i regel fler än bara en endaste valp.
Medelstora blandraser får ofta stora kullar, om man ex.vis kollar valpannonser på diverse sajter. Om det kommer ex.vis 10 valpar och ni ska spara en, kommer ni att hitta riktigt bra hem till dem resterande 9 valparna? Är ni beredda att hålla flera äldre valpar hemma för att marknaden är mättad och ni inte hittar vettiga köpare? Vill ni se era valpar säljas vidare på Blocket efter bara några veckor i ny familj pga allergi/jobb-byte/separation? Är ni beredda att ta hem pubertala unghundar som valpköparna inte längre klarar av och vill ha? Har ni kunskapen för och viljan att hjälpa era valpköpare och finnas där för dem i 10-15 år framöver?

Det är bara några få saker att fundera på innan man bestämmer sig för att låta sin hund gå i avel. Det är inte bara "bara", inte om man vill göra det bra.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Annons:
vallhund
2012-07-12 03:38
#14

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Olga RW
2012-07-12 11:25
#15

#14 Nej, det har jag inte! Men nu läste jag den.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Upp till toppen
Annons: