Annons:
Etikett05-hälsa-sjukdomar
Läst 1446 ggr
bissan88
2012-07-18 00:29

Tandsten

Hej!

Finns det nån med erfarenhet av Plaquer off (eller liknande) här inne? Min Amstaff har börjat få tandsten och jag ska in o skrapa hos veterinär. Funderar på om man ska börja med Plaquer off för att förhindra att tandstenen kommer tillbaka?

Nån som använder Plaquer off eller liknande eller gör något annat för att förhindra tandsten?

Annons:
Rymdfisk
2012-07-18 16:24
#1

Jag har själv ingen erfarenhet av det, men har hört att det fungerar bra med att hålla tandsten och liknande borta, även förbättra andedräkten på många hundar.

Däremot läste jag någonstans att det innehåller ganska mycket jod som inte är bra i för stora mängder. Men jag har själv inte kollat på innehållslistan så har ingen aning om ifall det stämmer :)

bissan88
2012-07-18 19:24
#2

Hej, tack för svar Glad

Okej, googlade mera på Plaquer off och hittade inlägg där det stod att hundarna fått problem med levern och sköldskötteln..

Kollar vidare på andra alternativ.

vallhund
2012-07-19 02:08
#3

Att ge ben regelbundet är bra, men tänk på att vänja magen succesivt. Borsta tänderna regelbundet, hälst med eltandborste.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

bissan88
2012-07-19 17:31
#4

#3 Ben är det fri tillgång på här hemma, har alltid 2-3 ben liggandes i lägenheten Flört Hon får också Dentastix nästan dagligen (när jag inte glömmer).

Borsta tänderna är inte aktuellt i dagsläget, då jag var till vet i våras bendade denne upp käken o glodde i munnen flera minuter innan hon fick stänga munnen igen. Detta skapade ett obehag och hon ville inte alls att man pillade/öppnade munnen efter det. Med hjälp av familjen, vännerna, hundkompisarna och min instruktör har detta blivit bättre med träning och är inte lika obehagligt längre. Jag ställer ut mycket och tävlar Lydnad så detta är nånting som inte får vara obehagligt för henne.

Ska givetsvis prova borsta tänderna när hon är redo Glad

Upp till toppen
Annons: