Löptider
Hur ser det ut för era tikar innan det är dax för löp? Min Hund har är så trött, så trött. Det är dax för löp så kopplar jag ihop tröttheten med det. Hon hänger med på dagliga aktiviteter, men har längre startsträcka. På morgonkvisten släpar hon sig upp.
Hur långt är det mellan löpen? 8-9 månader för min tjej.

Min tik blir tröttare och ligger o sover om vi inte är ute o går eller tränar. Hon blir också mammig och håller sig nära mig, mer gos än vanligt blir det också
Hon löper 2 gng/år med mellan 6-8 månaders mellanrum.

Mina tikar är något tröttare just under löp. De löper var 6e månad.
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Kan skendräktighet påverka tiden mellan löpen?

Nadja är som en klocka :/
Tyvärr så har hon prickat in så hon löper över jul och nyår och lagom till semestern i juli….
Hon är inte jobbig på något vis mer än att hon ska lukta på allt precis innan och under löp, annars märks det inte på henne hon är lika pigg som vanligt :)
**Har ni tikskydd på era under löp, vad tycker era tikar om det?
**Nadja är stolt när hon har sina trosor på sig, kan ju vara för att alla ska gulla och påpeka hur söööööt hon är i dom. Hon har aldrig brytt sig om sina trosor, förra hunden gillade inte trosorna alls och skulle tvunget tugga sönder bindorna.

Tyra har också varit på prick tiden än så länge.. I mitten av januari och i mitten av juli. Rättså skönt att man vet när det ska komma :)
Jag märker nästan inte alls att hon löper, möjligtvis att hon luktar lite mer än vanligt och inte ha direkt samma "go" när vi är på cykelturer eller liknande.
Men som hon löper sen.. Har varit ett måste att ha tikskydd på henne. För att inte tala om vilken svullnad! Men det går bara bra och hon verkar inte bry sig de minsta, tills det att hon blir lämnad ensam hemma en längre stund.. Då ryker bindan i bitar. Riktigt jobbigt ><
Efter januari 2012 löpet så blev hon skendräktig, märktes mest på mjölken. Men ändå löpte hon normalt nu i sommar.
Min andra tik (finsk lapphund) blir skendräktig varenda gång, men hennes cykel är lika jämn den.
Mvh Jenna

Har testat. resulterade i en ynklig krake som var olycklig. Jag stod faktiskt inte ut att se hur jobbigt hon tyckte det var. Och hon blöder ganska mycket.
Tar undan alla mattor, plockar fram lite tvättbara trasmattor, har svabben ständigt stående framme under de få veckor om året hon löper. Värt besväret.
Det måste vara skönt att ha en hund som gillar tikskydd

Använder tikskydd på min och hon har inget emot det