Är det en amstaff, tro?
Jag snubblade över en annons nyss. Hunden påstås vara en Amstaff "utan stamtavla", men ser inte ut som någon sådan som jag sett förut. Hur grova blir vovvarna egentligen?
Hunden i fråga är lik denna till form och färg, och även med riktigt korta, "hemma-klippta" öron (är det inte olagligt?).
http://petlittle.com/wp-content/uploads/2011/06/American-Pit-Bull-Terrier-APBT-Dog-11.jpg
Jag vill inte gå över gränsen och länka till annonsen eller liknande, då det kanske bildar problem för mig i slutändan :) Jag är bara nyfiken.

Ser snarare ut som en amstaff/pitbull blandning, fast med mer staffe i sig :)
/Zakarias, medarbetare på Teddykaniner ifokus och Hermelinkanin ifokus
Hur grova blir vovvarna egentligen? Det är väll olika, vissa blir väl mer grövre än en annan. Helt individuelt.
Är det inte olagligt? Jo, det är olagligt i Sverige.
Va annonsen på blocket eller?
Okej. Hur kan det då vara lagligt att sälja en hund med tydligt avklippta öron? (Han är knappast importerad från en kennel utomlands som kuperar öronen till stående position.)
Ja. Det är i Landskrona, via blocket.
#3 Såg vilken du menade, Det måste vara importerad..

#3 Vad menar du med "Han är knappast importerad från en kennel utomlands som kuperar öronen till stående position"?
En kupering gör ju så att öronen står. Sen kan ju kuperingen vara olika lång eller kort, eller hu man ska säga..
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Min tanke var helt enkelt att en seriös kennel inte hackar av öronen vid roten. Och att en ansvarsfull männika i sin tur inte köper en valp utav en så pass oseriös uppfödare.
Jag tänkte kanske i fel banor, eftersom ni båda verkar vara säkra på att vovven är import :)
#6 Iom att han inte har stamtavla, så är de nog ingen kennel överhuvudtaget..
Enkelt svar på frågan. Ingen talva= ingen amstaff. Sedan kan ju ägaren säga vad han vill, men hunden kommer alltid bli klassad som en blandras. Ruskigt dålig kupning också måste jag säga…
#8 Vilken fråga svarade du på egentligen?
Den i rubriken.
Är det en amstaff, tro?
#10 Aah :)