drag weight
Hej! Tänkt börja drag weight med min amstaff, han är 2år/27kg. Vill starta med ca 2-3kg och kolla om han är okej med det. Gillar han det så tänker jag fortsätta.. Det jag undrar är, måste jag röntga honom även om jag inte ska belasta honom mer än ca 7kg?
kommer självklart inte starta med 7kg.. man får jobba upp till det

Nej, du behöver inte röntga din hund för att köra lätt dw. Många som har hundar med dåliga höfter kör dw just för att muskla upp hunden. Så tror enbart att det är positiv träning oavsett hd-status.
Låter bra att börja med 2-3 kg. :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Okay, men blir det så att 7kg börjar bli lätt för honom, hur mycket kan jag gå upp? skulle vara bra med en gräns. Han springer så mycket och busar så det verkar inte att han har ont någonstans.

#2 7 kg kedja kan variera en hel del i dragvikten också. Dvs den kraft som behövs för att förflytta föremålet/vikten. Man kan säga att det blir tyngre ju mer kedja som ligger mot marken, tex om man har flera småkedjor. Vi brukar tex "vika" en 10 kilos kedja dubbel för att det ska bli tyngre/"mer" för dem att dra.
Alltså vilken gräns man vill dra är ju helt upp till en själv. Jag var och röntgade Chilli för en tid sedan, hon har vad som skulle klassats som C/D. Frågade mkt om wpträningen och han tyckte att jag skulle fortsätta som innan men vara extra noga med uppvärmning och nedvarvning o stretchning.
Jag kommer att låta Chilli dra så länge hon tycker att det är roligt och så länge hon inte visar att hon får ont av det.
Jag skulle säga att det inte är någon fara att gå upp emot 10-13 kg. Såklart successiv viktökning. :)
#3 Okay då vet jag.. hur mycket kostar en sele? vill gärna ha en mjuk, så inte hunden får sår. Den du har verkar tjock och mjuk

#4 Ja, den är väldigt bra. Hon har aldrig fått skav av den. :) Mjuk och har bra passform. :) Jag har beställt Chillis sele från Hardcore Harness. En sele till din hund skulle kosta 1350 kr där. Om du vill ha brodyr så tillkommer kostnad för det.

Dragvikten varierar mycket beroende på vilket underlag man kör på också.
Med ex.vis en hövåg från Granngården kan man lätt mäta dragvikten.
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

#6 Absolut, missade visst att skriva det.
en sån här funkar inte? http://www.haromi.se/dragselenomejokkesafari-p-1226.html?cPath=15_138

Nej, en sån sele passar bra till cykling och skid-/släddrag.
Om du är ute efter en billigare WP sele så finns ju Sporting Dogs. Alt få tag på en begagnad.
Stillwater i USA har också billiga WP-selar.
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"
http://www.stillwaterkennelsupply.com
är det den hemsidan du menar?
Tycker gott att du kan lägga dessa pengar på en röntgen av höfter och armbågar istället! Då vet du hur det ser ut och du har sedan lättare att lägga upp träningen med hunden. Bara för att man inte har tävlingsambitioner så betyder det inte att hd/ed röntgen är bortkastade pengar. Tycker hunden att det är kul så är det ju då trevligt att kunna belasta dom mer vart efter dom fått muskler och kondition för det!