Annons:
Etikett10-att-bli-med-valp
Läst 6203 ggr
Tina98
2012-07-27 16:18

Ska jag skaffa Amstaff eller inte?

HEJ jag har tänkt skaffa en Amstaff som ny familjemedlem men jag har några frågor först.

Passar den som familjehund eller fäster den sig vid en person?

Går den bra ihop med småbarn?

Kan man ha med den på agility och/eller lydnadstävling?

Om vår familj inte haft hund på över tio år är det en passande hund att starta upp med igen?

Är det en som man kan träna upp till en stark hund eller är det bara en stark hund?

Något viktigt jag behöver veta?

Tack på förhand   Martina

Annons:
mlig
2012-07-27 16:30
#1

En amstaff behöver hundvana sedan innan. Om du känner dig lite ringrostig efter 10 år borde du fundera lite, eftersom det inte är en första hund.

Dom är jätte aktiva och bör vara ute och gå långa promenader varje dag. De kräver mycket tid, och speciellt om man ska ha pli på hunden.

Hunden blir vad du gör den till. Dom har ett starkt muskelsystem och är starta som hund, men det beror på vad du menar.

Min vän har en Amstaff tik och hon är världes snällaste, riktigt stark och han har en mycket bra koll på hunden då han har tränat med henne flera timmar om dgane, både när han var mindre och fortfarande. Han ärn dock sjukskriven och får inte jobba, då har han väldigt mycket tid med henne och det är de som behövs.

Rsaen är jätte snäll mot alla, men som sagt, den blir vad du gör den till :) Inga problem tillsammans med barn :)

Tina98
2012-07-27 16:34
#2

Okej men jag har passat hundar och haft en på foder under en lång tid.

Men Tack för tipset :D

mlig
2012-07-27 16:40
#3

Tänk bara på att en sådan hund behöver ofta en trädgård (tycker jag att alla hundar ska ha tillgång till). :)

Läs mer info på :

http://www.amstaffklubben.se/

Gluskap
2012-07-27 16:48
#4

#3
Varför behöver de en trädgård?

Tina98
2012-07-27 17:03
#5

Jag bor på en gård så den kan springa runt hela dagar om den vill :)

mlig
2012-07-27 17:13
#6

#4

För självkart: en hund behöver springa av sig, mer än bara promenader. Det är ganska självklart. Hur tror du hunden mår om den ska få ligga på en ballkong varje dag, gå promenader och inte får springa av sig när den vill, eller kanske ha möjlighet till skugga.

Det säger ju sig självt? Speciellt en amstaff som är en aktiv hund från början i rasen.

Annons:
Randomshit
2012-07-27 18:00
#7

#6 Så du menar att de som bor i lägenhet och endast har tillgång till en balkong inte ska ha en Amstaff? Jag har en tjej på 6 år snart, under hela sitt liv har hon levt i lägenhet, både balkong och uteplats. Hemma sover hon, på balkongen sover hon, på uteplatsen sover hon. Det handlar om vad man gör med hunden UTE på promenaderna t.ex. Aktiviering är det allra viktigaste, har den sedan problem med att inte kunna vara lös, fine skaffa en långlina då.

TS läs på om rasen. Rasen kräver mycket stimulans. Rallylydnad, spår/sök är väl mest lämpat för hunden. Agility kan vara svårt då de flesta avlar efter utställningslinjer med dåliga höfter. Men ser du till att kolla bak bland linjerna, med fria höfter, så är det bara att tuta o köra. Det är inget garanterat att hunden får bra höfter, men det är ett stort minus inom rasen. Om du vill ha en aktiv hund, som vill vara med på det du gör, se till att göra den aktiv redan som valp, den blir vad du gör den till!

Lycka till!

mlig
2012-07-27 18:05
#8

#7 Absolut, jag sa inget om uteplats. Jag har av erfarenhet då en av mina vänner endast har en lägenhet mitt inne i stan, då hunden blev knäpp och fick tyvärr avlivas. Men med uteplats osv är det inga problem. Och ja, det är verkligen som du säger att det beror på vad man gör på promenaderna.

Randomshit
2012-07-27 18:14
#9

#8 Okej, jag uppfattade trädgård som uteplats. Vad menar du med trädgård då? För en sådan har jag inte heller, men det funkar utmärkt ändå..

mlig
2012-07-27 18:26
#10

ja men det jag menar är att din hund har god tillgång till uteplats, men många idag vill bara ha hund för att, och då kan det tyvärr gå fel, men så länge dom mår bra är det inga problem :) Hoppas det inte händer som micca som fick avlivas för hon inte fick springa av sig som hon borde :/

Kalli
2012-07-27 19:47
#11

#8: Hunden blev knappast knäpp på grund av att den bodde i lägenhet och i så fall var den nog inte särskilt stabil från början. Att din vän inte aktiverade hunden som hen borde är ju en helt annan fråga som handlar om inställning snarare än var man bor.

//Hundägare utan både uteplats, balkong eller trädgård.

[Madlene]
2012-07-27 20:31
#12

Jag går varken spår eller lydnad och allt vad det heter.. Har aldrig gjort det heller för det intresserar inte mig, Här mår alla bra ändå.

Allt beror på ägaren/ägarna. Sen vill jag inte vara den som är den, men att säga att en amstaff går ihop med barn, och att den är snäll mot alla går inte.. En amstaff kan ogilla barn. En hane kanske inte går ihop med en hane osv. Tikar kan vara surare vid vissa tillfällen.. Så att säga "de är jätte snälla" går inte.

[Howard]
2012-07-27 23:56
#13

mlig, sluta trolla.

Annons:
WiggoLina
2012-07-28 21:22
#14

Lite allmänt om rasen är väl att den behöver tränas. Fysiskt/psykiskt och vilken kombination är helt upp till individen.

Jag har en kille på 2,5 år, han äääälskar fysisk motion/träning. Det bästa han vet är när vi tar cykeln och han får springa. Psykisk träning hade han klarat sig utan. Det kör vi mest bara för att jag tycker det är kul, för hans del hade vi kunnat skita i det totalt.

Sen har vi min systers hund, en tik på 2 år. Hon ligger helst och latar sig i soffan hela dagarna och strosar runt hemma, men tar man fram klickern och en godis så blir hon vild. Hon älskar den psykiska träningen, men hade kunnat klara sig utan det fysiska.

Sen finns det de individer som vill ha både och, och en del som klarar sig med vanlig vardagslydnad.

Trädgård behöver du inte alls ha! Amstaffen behöver få "explodera" ibland och bara springa (min kille håller minsann jämna steg med sin Greyhound-kompis Flört). Men då kan du gå till en hundrastpark, sätta på hunden en löplina eller ha den lös på promenaden (om inkallningen sitter, dvs).

Alla hundar är individer, så det är omöjligt att säga om din framtida hund kommer att passa som familjehund eller om den kommer gilla barn. Det är helt upp till både individen och situationen.

Gluskap
2012-07-29 21:02
#15

#6
Hahahaha jag orkar inte.

Susanna_w
2012-07-31 08:09
#16

Så länge man är påläst och vet vad som gäller. Ingen hund är en första gångshund om man inte vet vad rasen kräver!

Amstaff är som alla andra hundar, egna individer. Nu menar inte jag att alla raser är likadana utan att bara för att det finns en standard så behöver inte hunden bli så som det står eller som sägs. Du kan få en hund som inte har problem med barn, medans det finns hundar som hatar barn osv. Att säga att allt beror på ägarna är ju fel. Finns väldigt duktiga folk som har tagit hand om sin hund exemplariskt men hunden har fortfarande sina problem m.m.

Man kan ju inte säga att alla människor är perfekta, så länge dom har bra föräldrar och en bra uppfostran.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Chilli10
2012-07-31 08:21
#17

#16 Håller med dig!
Man kan ju säga att man kan forma hunden utefter dennes förutsättningar!

elin9109
2012-08-01 11:25
#18

Jag har varken uteplats eller balkong och jag bor i lägenhet. Jag har 2 amstaffs och inga problem i deras psyke. Är ute och springer med min vuxna hund varje morgon och en långpromenad på dagen och en lite mindre på kvällen. och mina hundar sover hela dagen när vi är inne i princip och är aktiva med lek och spring och träning ute. Dem har perfekt psyke och dem som inte gillar rasen och sen träffat min tjej är sålda och vill ha samma ras själva nu. En hund behöver vara ute och springa av sig för att må bra ja men det har absolut inget med lgh att göra :P

Och (om den har rätt familj) amstaffen är en PERFEKT familjehund och vad man kan hitta på med den beror på från hund till hund.

Och gillar inte att man säger aTT det inte är en förstagångshund det kan det vara absolut om man är medveten om vad just denna rasen kräver :)

vallhund
2012-08-02 02:36
#19

Tja jag har bott i lägenhet med två BCs, då torde det gå med AST oxå. Fö känner jag inte till speciellt många hundar som får springa av sig när de själv vill.

En AST är precis som BC en hund o inte en egen art, väsenskild från andra hundraser. De flesta hundraser funkar som förstahund, speciellt om man har rudimentär hundkunskap, är påläst o villig att lära sig. Som förstagångshundägare är valet av uppfödare extremt viktigt, man behöver en mentor att gråta ut hos när hundskrället käkat upp inredningen, är allmänt odräglig o när den kommer upp i slungelåldern/könsmognaden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[AmstaffLeo]
2012-08-06 23:36
#20

Jag valde amstaff som första hund och det går bra. Jag ångrar inte något Glad bara du läser på om rasen innan du köper den.

Annons:
Urkraft
2012-08-11 19:16
#21

Har inte mycket att tillägga men innan jag skaffade min Staffordshire Bullterrier -98 (var ute efter Amstaff då med men det blev fel, men rätt) så var det många som körde ingen-första-hunds-dravlet, utan att ge förslag när jag frågade vad de tyckte jag skulle välja för ras att öva på i omkring 15 år innan jag skaffar den ras jag vill ha.

Det gick toppen med min lilla tjej, och det gör det om man engagerar sig … så nu är jag ringrostig igen efter 5 år utan vovve och jag är utan tvekan ute efter en Amstaff. Har redan barn och katter i hemmet och är inte alls orolig, tvärtom … Flört

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

Urkraft
2012-08-11 19:17
#22

Oj, har bara balkong för tillfället så jag hoppas hunden överlever med psyket i behåll tills vi flyttar! Skrattande

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

Zahara
2012-08-14 10:07
#23

Har en 6månaders Amstaff här hemma, har små barn och det går kanon bra, han är lugn och fin, lullar lite på gården och vi tar promenader i bland. Tränar mentalt ca v.a.d. Han är lugnet själv. Det går nog bra ska du se! DE är ju olika individer de med :)

Min är en soffpotatis som är rädd för sin egen spegelbild medans hans syster kräver massor och är mycket tuffare…

Lycka till!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Upp till toppen
Annons: