Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 4307 ggr
[Sophieeee]
2012-08-07 21:38

Hjälp med amstaff

Hej! Just nu är jag extra matte åt en amstaff hane på lite mer än 1 år. För o fatta mig hyffsat kort så är han riktigt olydig och ouppfostrad. Kan tex inte vara ensam hemma. Iaf, jag fyller 15 till hösten, och allmänt otränad, och amstaffer är starka. När jag är ute med hunden och vi möter en annan hund springer han efter. Jag kan verkligen inte hålla emot, så jag är alltid rädd när vi är ute och får ta jätte omvägar. Hur kan jag träna bort detta? Behöver verkligen hjälp!

Annons:
[Madlene]
2012-08-07 22:00
#1

Får man fråga varför du valde att bli extra matte åt en hund du själv inte tror du kan hålla emot?

[Sophieeee]
2012-08-08 00:22
#2

#1 Ägaren är hos sin pappa, och hon klarar inte heller av honom. Bara hennes mamma som kan hålla emot.

[Madlene]
2012-08-08 10:28
#3

#2 Då förstår man varför den inte är lydig, eftersom det inte tränats med honom.

[Sophieeee]
2012-08-08 10:31
#4

#3 Precis.

WiggoLina
2012-08-08 18:04
#5

Träna upp kontakten mellan er två. Beröm honom när han kollar på dig, kommer tillbaka till dig, alla gånger han tar kontakt med dig utan att du har först tagit kontakt med honom. Är han godis-/lekmotiverad?

Kom på något sätt att fånga hans uppmärksamhet, när han fastnat på annat. Med min kille gäller det att backa när han "låser sig" på något, men det är ju inte så lätt när man inte orkar hålla emot hunden…

[Madlene]
2012-08-08 18:13
#6

Gå inga genvägar, desto mer hundmöten desto mer träning kan du ge han :)

Annons:
[Sophieeee]
2012-08-08 18:37
#7

#5 Tack :) ja det är han :)

db-2
2012-08-08 18:58
#8

Låter som du behöver gå på ett gym.

Skämt åsido, hunden ska ha kontakt med dig. Det är överhuvudtaget inte ok att han drar. Var inte rädd att säga ifrån, var tydlig.

[Empisen]
2012-08-08 20:26
#9

Sen skulle jag rekommendera att du använder dig av något hjälpmedel under träningstiden… Så du kan hålla i honom.
Sele där man fäster kopplet fram eller nosgrimma om du kan använda den på rätt sätt.
Jag tänker främst på dem andra hundarna och deras ägare.
Sen är det viktigt att ägaren till hunden också tränar.

Loveradio
2012-08-09 17:06
#10

Ursäkta men att han inte kan lämnas ensam hemma har ingenting med att han är olydig att göra. Min hund har också svårt att vara ensam hemma men bara för det är han inte ouppfostrad eller olydig. Vissa hundar har helt enkelt bara svårare för det än andra.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Swedish Dog whisper
2012-08-09 18:20
#11

ha så kort koppel du bara kan satt han går jätte nära dig och när han drar i kopplet så rycker du  i kopplet uppåt och säger sschh hey. gör om det ett par gånger under en promenad så fattar han att han gör fel. några viktiga grejer du måste tänka på när du gör dett är att du måste vara jättlung för om du är stressad och nervös  om hur det ska gå på denna promenad så blir han det med.

GREj,2 när du rycker i kopplet ryck då till snabbt absolut inte hårt.

[Madlene]
2012-08-09 18:22
#12

#11 Hej CM fan!

[Empisen]
2012-08-09 19:11
#13

#11 Det krävs betydligt mer än att bara gå och rycka i kopplet, tycker inte du ska föreslå saker du har noll koll på.

Annons:
[Empisen]
2012-08-09 19:13
#14

#12 Vill du att h*n ska svara hej tillbaka eller? Obestämd

[Madlene]
2012-08-09 19:15
#15

#14 Vad är de för konstig fråga?

[Empisen]
2012-08-09 19:36
#16

#15 Vad var det för konstig kommentar?
Jag var ironisk.

[Sophieeee]
2012-08-09 20:56
#17

#8 Haha, tränar så mycket jag hinner. Men när han bara har en sak i huvudet, att springa till en annan hund, så är det inte lätt o hålla emot. #10 Det vet jag. Men han har både problem o va ensam och olydig. Ursäkta om jag var otydlg… #11 jag har ett väldigt kort koppel på honom, jag bytade. Det fungerar bra… Förresten kom det ett hundmöte idag efter jag hade spårat med hunden. Då fick jag hans uppmärksamhet med hjälp av lite godis. Jag "ryckte" i kopplet, röt mot honom "nej kom här!!" osv. Det hjälpte inte… Men han fick beröm när han inte brydde sig om den labradoren vi mötte, så förhoppnigsvis är vi på rätt väg även fast ägaren kommer hem på måndag^^

[Besan]
2012-08-10 13:55
#18

Testa VGW-bälte! Min gamla tik hade svårt med hundmöten när hon kom till mig och hon var riktigt stark hon med, jag köpte VGW-bälte och hon blev inte lika stark längre. Testa det och träna, träna, träna. När du känner att det går bättre kan du prova utan det, sakta men säkert.

[Sophieeee]
2012-08-10 23:24
#19

#18 Tack! =) Ska säga det till ägaren!

WiggoLina
2012-08-11 17:34
#20

#11 ryck i kopplet signalerar ofta bara till hundarna att "nu händer det nått, var beredd!" Och varför just kort koppel? Blir hunden lydigare bara för att den går nära sin ägare?

TS, det jag tror att du får göra är bara att vara konsekvent. Nu vet ju inte jag alls hur din hund är till sättet, men det gäller att hitta ett sätt som fungerar och sen att köra på med det. Vare sig dragande i kopplet eller "hundintresse" är något som går över på några promenader, utan det är något som man får jobba på länge.

Bara för att ge ett litet tips, på vad jag gör med min hund när han drar. Är att jag backar bakåt. Säger inget till honom, inget ryck i kopplet (dock blir det ju ett drag då jag går bakåt…), utan backar bara bakåt. Det jag kräver av honom då är att han släpper det han "fixerar" sig på, kommer tillbaka till mig och går lungt bredvid mig. När han gör det så vänder vi tillbaka till rätt håll och fortsätter promenaden. Skulle han fortsätta att dra så backar jag bara bakåt igen, upprepar det så många gånger som behövs. Kan säga att mina grannar har haft väldigt roligt åt mig när jag backat fram och tillbaka, fram och tillbaka utanför deras fönster Flört

Annons:
[Sophieeee]
2012-08-13 20:01
#21

#20 TACK! =) Ska försöka detta nästa gång! =)

Swedish Dog whisper
2012-08-15 23:09
#22

13 jag vet att det krävs betydligt mer än att rycka i kopplet men det är en liten del iallafall

Swedish Dog whisper
2012-08-15 23:19
#23

20 hunden kanske inte blir lydigare  av kort koppel men anledningen till  att jag rekomenderar det är för att en bekant till mig hade en hund som gjorde likadant som den amstaffen Sophieee är hundvakt åt.

och när  denna bekant till mig var sjuk så erböjd jag mig att gå ut med hunden.

det gick mycket bättre  när jag hade kort koppel än när jag hade långt.

Swedish Dog whisper
2012-08-16 00:02
#24

12 hej. hej fan

vallhund
2012-08-16 01:30
#25

Hörru trollet, vi klarar oss utmärkt utan gammal skåpmat som var förlegad redan för 30 år sedan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

WiggoLina
2012-08-16 18:44
#26

Swedish Dog Whisper; Det som fungerar för en hund fungerar kanske inte alls för en annan. Att det fungerade på den hunden du passade hänger förmodligen mer på att du krävde något utav hunden, alltså tränade, än att just kopplet var kort.

#21, hur har det gått?

tm-l
2012-08-16 23:21
#27

Ni är hjärligt välkommna till min sajt, Problemhundar iFokus, som äntligen har lanserats! Har får ni mer än gärna diskutera era hund problem och även lite annat! :)


Annons:
vallhund
2012-08-17 18:39
#28

# 27

Presentera gärna din erfarenhet o utbildning vad gäller problemhundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Swedish Dog whisper
2012-08-19 01:36
#29

25  vadå skåpmat

Upp till toppen
Annons: