Bättre inkallning
Jag har snart en 10 månaders amstaff tik med lite pitbull i sig.. Hon är världens underbaraste, lyssnar jättebra osv, då jag o killen började hårdträna henne med basic-grejerna som nej, sitt innan hon får gå ut osv så allt sånt kan hon jättebra.. Men, så kmr man till inkallning.. Hon har dagar då hon lyssnar blint o såklart sina dagar då hon inte lyssnar för fem öre, såvida man inte har nåt riktigt gott i handen.
Nu undrar jag om ngn har bra tips på bättre träning med just inkallning?
Vi överberömmer henne varje gång hon kmr när vi ropar men sen ibland så verkar d som att hon "glömt", vilket blir lite jobbigt kl. 6 på morgonen då hon ska ut o kissa om man vill in o sova haha
Vad belönar du med?
Belöna varierat är väldigt viktigt så att det blir extra spännande för hunden att komma till dig, ungefär: "Åh vad hittar matte på nu för skoj?" För belönar du med bara en typ av belöning kan även den bästa belöningen bli tråkig i en hunds ögon. Detta gäller såklart all träning men inkallning tror jag är en av de momenten varierad belöning är viktigast.
Ibland kan du leka med en kampleksak med henne, ibland med en pinne, jaktlek, brottningsmatch, ibland godis osv osv…
Självklart är det viktigt att kalla in regelbundet men det är minst lika viktigt att inte "tjata" på hunden och kalla in för ofta.
Beröm o belöna massor för varje spontan kontakt hunden tar med dig.
Gå o göm dig bakom ett träd/buske mm om det är tillgängligt, för då lär hunden sig att hålla koll på dig och inte tvärtom. Leka kurragömma är verkligen jättebra.
Och kanske viktigast av allt: Har hon lite svårt för inkallningen så får du backa bandet och kalla in när du är nästan 99,9% säker på att hon kommer komma. Alltså när hon tittar på dig, är på väg mot dig osv så lägger du på kommandoordet.
Hoppas det hjälpte lite! Lycka till!