Annons:
Etikett04-foder-skötsel
Läst 4033 ggr
JessicaOlin
2012-09-04, 17:00

Foder?

hej !
vilket är de bästa fodret för amstaff/dalmatiner korsning??
pedigree eller hur de stavas är de bra?

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Annons:
ElinaPersson
2012-09-04, 18:09

Nej, Pedigree är i mina ögon värdelöst och borde inte ens serveras till råttor…

Här kan du läsa innehållsförteckning:

http://www.ica.se/Butikssidor/Supermarket/Stockholm/Vanadis-13021/Handla-pa-natet/Djurmat/

Inget foder med mycket spannmål är bra för djur, det bidrar ofta till olika allergier och amstaffen som är väldigt känslig skulle nog reagera fortare än vissa andra raser…

Skulle inte rekommendera att köpa något foder i från vanliga matvarubutiker… Dock äger jag inte hund och är inte själv så insatt vilka som är bra men BARF är det bästa man kan ge djur oavsett…

Mer info finns här:

http://barf.ifokus.se/

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

[Madlene]
2012-09-04, 18:17

Nordics spannmålsfria är bra :)

[Howard]
2012-09-04, 18:43

Barf.

pv60
2012-09-04, 21:04

Vi kör med Precept Sensitive torrfoder.

Bra för amstaffens klåda.

Vi prövade flera "bättre" foder först, bl a Acana, men det blev bara dålig mage av det.

Den här kostar 535 kr för 12 kg, räcker i 6 veckor. Helnöjd!! Vi fick jättebra hjälp hos "Jennys Hund och katt" i Valo att prova ut ett passande foder. De bjöd på provpåsar ända tills vi blev nöjda. Världens bästa butik!!Kyss

Bella väger 25 kg och får 250 gr per dag.

http://www.lupus.se/Default.asp

L8sson
2012-09-12, 00:11

Jag gillar standart om det ska vara torrfoder, eller nu har jag inte testat det men många bland mina vänner har kört det och det funkar bra. Annars har jag kört Halla Medium på min tik och så går min hane på vom og hundemat.

Det är så individuellt vad hunden klarar och inte klarar. Eller vad den behöver eller inte behöver.

vallhund
2012-09-12, 01:09

# 5 Inga hundar behöver spannmål.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Annons:
Jenna_Nord
2012-09-12, 01:36

Och ändå är det ris man ska ge en hund som e dålig i magen.. :P

Mvh Jenna

L8sson
2012-09-12, 10:28

#6 nrj frt kanske den inte behöver men det är många foder som inte innehåller det. Så om man har ett foder som funkar på hunden så är väl det bra? :) Fast det är spannmål?

Olga RW
2012-09-12, 19:25

#7 Är hundar dåliga i magen 24-7-365?

FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Jenna_Nord
2012-09-12, 20:03

#9 Nej? Är det någon som skrivit de.

Mvh Jenna

Olga RW
2012-09-12, 22:07

Man behöver inte skriva ut något ordagrant för att en annan ska dra en viss slutsats eller tolka något på ett visst sätt.

Jenna_Nord
2012-09-12, 22:23

Om du tolkade vad någon har skrivit till att hundar konstant har ont i magen, så har du nog tolkat fel..

Mvh Jenna

Olga RW
2012-09-13, 00:18

Har jag verkligen det?

Vallhund:
# 5 Inga hundar behöver spannmål.

Du:
Och ändå är det ris man ska ge en hund som e dålig i magen.. :P

Jag:
#7 Är hundar dåliga i magen 24-7-365?

Om du inte förstod vad jag menade med min kommentar kan jag avslöja att jag undrade om hundar har ont i magen jämt då många hundar äter foder med mycket hög halt av spannmål varje dag.

Annons:
Jenna_Nord
2012-09-13, 00:24

Då förstod du förmodligen inte min kommentar heller :)

Då Vallhund skrev att inga hundar behöver spannmål. Så menar jag på att ibland behöver ju hundar det, för det är det bästa för magen vid tillfällen då dom mår dåligt.

Mvh Jenna

[Howard]
2012-09-13, 17:39

Så enligt dig kan du lika gärna ge hunden en skål med vete ist för en skål med överkokt ris mot dålig mage ?

Spannmål som spannmål, eller hur ?

Jenna_Nord
2012-09-13, 19:08

Spannmål som spannmål är de väl ändå inte?
Men ris inräknas som spannmål, och är bra för deras mage.

Eller då menar du att de är dåligt att de sin hund överkokt ris när den är dålig i magen, eftersom hundar aldrig behöver spannmål?

Mvh Jenna

[Howard]
2012-09-13, 20:26

Jag ger sparris vid dålig mage, ris är endast spannmål och bukfylla och fyller ingen direkt funktion imo förutom en liten energi-boost och mättnadskänsla om man barfar.

Jenna_Nord
2012-09-13, 20:50

Hmm förstår inte varför sparris skulle vara bra mot en dålig mage..
Jo visst är det typ bara bukfylla, men tanken är ju också att man fastar hunden och sen ger ris. För att börja med något snällt, och sedan övergå till fodret.

Mvh Jenna

Olga RW
2012-09-14, 00:23

Sparris är mycket rikt på fiber. Om hunden ex.vis fått i sig något olämpligt föremål - glas, metall, ett örhänge, säkerhetsnål, whatever; "kapslar" sparrisen in detta så att hunden kan få ut det och besvären orsakade av föremålets vistelse i hundens mage upphör, alt. om man vet att hunden fått i sig något olämpligt kan man förebygga ev. problem genom att ge hunden sparris.
Ofta är ju hundarna risiga i kistan just av den anledningen - att de svalt något de inte borde.

Jenna_Nord
2012-09-14, 00:52

Jo det är det nog inte många hundägare som inte är medvetna om. Har också en burk sparris i köksskåpet.

Men att sparris skulle vara bra för magen i sig, fast hunden inte fått i sig något. De har jag aldrig hört.

Mvh Jenna

Annons:
Olga RW
2012-09-14, 13:48

Har någon skrivit att sparris är bra för magen bara sådär?

Howard skrev att han ger sparris vid dålig mage, förmodligen av samma anledning som jag skrev om ovan.

Är hundarna friska och äter bra mat är de sällan dåliga i magen utan anledning, oftast är det för att de svalt något olämpligt som irriterar och sätter mag- och tarmfloran i obalans.

Jenna_Nord
2012-09-14, 13:53

Ibland känns det som att du medvetet misstolkar mina inlägg.. Men får väl försöka skriva i så klar text jag bara kan.

Ibland kan hundar bli dåliga i magen, även fast dom inte har ätit något olämpligt.

Då är det bra att ge ris efter man fastat hunden.

Howard skrev att hen hellre ger sparris än ris, för ris är bara bukfylla.

Det har jag aldrig hört talas om.
(Edit: Jo jag vet att ris mestadels är bukfylla, men inte att sparris skulle vara bättre att ge efter att hunden varit dålig i magen)

Ingen har öht skrivit om vad man ska ge en hund som fått i sig något föremål etc. Så jag har inget att tillföra där.

Mvh Jenna

Olga RW
2012-09-14, 17:25

Varför skulle jag misstolka dina inlägg med mening? Du skriver något och någon inte håller med, så hänger du upp dig på ett enda ord för att försöka få dina inlägg att verka vettigare. Hur jag tolkar saker och ting är upp till mig, jag är en individ precis som alla andra och vill alla är olika ;)

Howard får väl svara för sig själv, för jag har inget att komma med där då det är extremt sällan mina hundar blir dåliga i magen och jag ger varken ris eller sparris (det sistnämnda såvida jag inte misstänker att de svalt nåt).

Jenna_Nord
2012-09-14, 17:36

Vadå skriver något och sen hänger upp mig på ord när någon inte håller med?
Har vi varit oense om något än så länge?:P

Väntar bara på svar hur de kommer sig att sparris skulle vara bra mot en dålig mage, på samma sätt som ris är. Något annat har jag inte skrivit. Bara försökt förklara för dig :P

Mvh Jenna

Olga RW
2012-09-14, 18:05

Läs igenom dina inlägg en gång till, du kanske råkat fetmarkera något eller så.

Jenna_Nord
2012-09-14, 19:31

Förstår verkligen inte vad de är du menar eller vad du ville tillföra alls.. :S

Mvh Jenna

JessicaOlin
2012-09-16, 16:04

ja har blivit rekomenderat pedigree foder :)
ska testa de :)

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Annons:
theraphosa
2012-09-17, 21:32

#27 vem rekomenderade de om jag får fråga? 

Ett gott råd, gå till en djurbutik och köp foder ist. För pedegree är inte bra, pungt slut. De finns en anledning varför en säck pedigree kostar 200kr och en säck ex, Precept, ANT, Robur, koster 5-7 hundra. Det är bättre kvalite, mer kött, bättre råvaror och mer näring. Sen kan man självklart kombinera med barf eller bravo vilket är väldigt bra färskfoder. 

Att ge pedigree till sin hund är som att själv äta McDonalds alla mål om dagen varge dag. Visst magen vänjer sig, kroppen växer och så men hur bra mår insidan, och vad är musklerna uppbygda på?

[Madlene]
2012-09-17, 22:00

#28 Där måste jag säga emot, vad jag läst & hört så är bravo ett skit foder det med. Och Barf är inget färskfoder om du menade det.

Om jag får rekommedera något färskfoder så är det Nordic eller Fodax :)

Jenna_Nord
2012-09-18, 00:36

#29 Eller vom och hundemad eller vad de heter :P Har fått mycket bra kritik inne på HIF flera gånger :) men själv aldrig testat.

Jag hade heller inte kört på pedigree om man kan välja.. Bättre att köra på ett foder som inte innehåller allt för mycket spannmål :)

Foder som jag hört bra om är bland annat Olivers, Magnussons och Standardt. Hade jag själv haft råd hade jag mest troligen gett Taste of the wild. Tycker det verkar vara jättebra! :)

Mvh Jenna

theraphosa
2012-09-18, 09:09

#29 Vad är de som är skit me de? Det ända jag hört om de är att folk inte tycker om att de är vom i måga av sorterna, men de finns utan med. Sen får man ju inte glöma att folk pratar dåligt om alla foder…. 

Där missförstod du, barf antar jag att folk vet vad de är (för de är många som barfar sina hundar), därför skrev jag "vilket är väldigt bra färskfoder" efter bravo för alla kanske inte vet vad de är… Alltså menar jag att barf är barf och bravo är ett färskfoer.

[Madlene]
2012-09-18, 11:14

#30 Ja :) Men VoM är jag lite kluvad om faktiskt, har hört rätt mycket både och om det fodret.. Jag själv funderade på det fodret ett tag men valde att inte ge det här då jag hört mycket negativt, men som sagt, alla foder är väll olika bra på olika hundar :)

#31 Trodde också du menade det så :)

Upp till toppen
Annons: