Annons:
Etikett10-att-bli-med-valp
Läst 2837 ggr
Lillalukas
2012-09-28, 18:34

köpa hund nr 2

jag har funderat länge nu på hund nr två och är intresserad av rasen amstaff, vi har en liten staffordshire bullterrier här hemma som är 1,5 år.
lilltjejen som vi har här hemma nu vill alltid vara i centrum och e lite svartsjuk av sig. Hon funkar helt okej med andra hundar men funkar inte alltid vid lek så undviker detta moment, vi leker själva med henne istället. men vi kan hälsa på våra vänner med hund och dom kan komma hit det fungerar fint.

nu vet jag att man inte kan veta innan hur hon skulle reagera på att en valp kommer in i familjen men det jag undrar är hur ni som har flera hundar gjorde, vid vilken ålder, tips vid svartsjuk hund, hur reagerade eran hund?

och om ni haft en hund som inte kommit så bra överrens vid lek och liknande får ni gärna skriva en rad om hur ni hanterat detta med om ni accepterade det eller om det är något man brukar jobba på?? i så fall hur?

Annons:
[Madlene]
2012-09-29, 00:00

Hur reagerar hon på valpar? kastrerad eller inte? hade ni tänkt skaffa er en tik eller hane till?

Fungerar inte alltid så bra vid lek… En valp är rätt lekfull och kan vara rätt klängig av sig. Tror du att hon skulle acceptera det? Obestämd

Lillalukas
2012-09-29, 14:45

hon är inte kastrerad, hon har aldrig träffat valpar förutom när hon var liten och känner ingen med valp så blir lite svårt :/
vi hade nog tänkt skaffa en tik till.

det som inte fungerar vid lek är när man kastar en boll lr liknande och båda skall hämta så blir hon grinig om den andra tar den men får hon den springer hon och " retar" den andra. men sen kan man ta om barn kommer och hälsar på eller vi möter ute så förstår hon ex att man inte kan hoppa mot dom och hon är lite lugnare runt dom så det förstår hon ju. Därför tänker man att hon kanske förstår att det är en valp och att hon istället då tar hand om den och lär den.

lite därför man vill veta hur andra gjort och hur hunden reagerat. och om det inte funkat för någon hur ni gjorde då?

[Madlene]
2012-09-29, 18:39

Men så är det, vissa funkar inte alls när det är en leksak inblandad. Men när ni hittat den rätta uppfödaren för er, så kan man ju alltid fråga ifall det är ok ifall man tar dit sin hund och ser hur din tik reagerar på 1 valp.

Jag tror det kommer funka bra, man kan ju faktiskt sätta lite regler t.ex inomhus behöver man inte stissa upp sig och hålla på med massa bus, men utomhus kan de gå lite vildare till.

Det som rekommenderas är ju att man har bra grundlydnad på den första hunden, för valpen lär ta efter den äldre hunden. Och det är bra ifall man testat att gå med två hundar en liten promenad för att känna på ett ungefär hur det känns att gå med två hundar. Sen kan man ju aldrig förutse hur det kommer bli helt och hållet. Men har man tålamod så ska det nog gå bra, det blir ju mer promenader och "egentid" med hundarna t.ex din nuvarande tik måste ju fortfarande ha sin motion som valpen kanske inte orkar med m.m :)

Angry_Bird
2012-09-29, 19:36

Vänta tills hunden åtminstone är 2-2,5år är mitt råd.

Lilla G
2012-09-29, 19:54

Jag kan säga att jag aldrig skulle ta in en främande hund på gården till mina valpar för att testa vad den vuxna hunden tycker! Inte en chans!!! Skulle aldrig utsätta min valpar för något sådant!

Jenna_Nord
2012-09-29, 19:56

Jag hade aboslut väntat.
En valp tar mycket av ens tid, och den andra hunden kommer lätt att komma i skym undan den första tiden. Och är hunden redan från början svartsjuk av sig så är det inte det bästa.
En valp behöver en trygg uppväxt. Den kommer att söka sig till er och andra hundar, och om er äldsta hund inte uppskattar valpen så kan det ge tråkiga konsekvenser. Valpen behöver någon hund som är stabil att ta efter, annars kan det mycket väl hända att ni sen står där med två hundar som inte kommer överens med varandra eller andra hundar.

Mvh Jenna

Annons:
Lilla G
2012-09-29, 19:59

Ser det som onödigt att stå och kasta saker till hundar bara för att. Jag använder lek som belöning när vi tränar. I övrigt är det inga leksaker som kastas bara för att. din tik ser ut att ha en del resursförsvar, och det är en helt naturlig sak att inte vilja dela med sig av värdefulla saker. Använd hennse föremålsintresse till något positivt istället! :)

[Madlene]

#5 Du behöver inte bli så dramatisk. Jag menade inte att hon ska släppa lös hunden i huset med alla valpar och se vad som händer. Syftade mer på att hon kan komma dit med sin tik och så kan t.ex uppfödaren hålla i en valp och låta tiken lukta på valpen och se hur hon reagerar, blir hon orolig eller är hon lugn m.m Flört

Och sen skrev jag att man kan FRÅGA uppfödaren om det är ok, men det missade säkert du. Om en valpköpare hade frågat om de fick komma med sin hund hade jag faktiskt velat att de skulle komma, för att se hur den hunden beter sig och om det är något jag hade velat att min valp ska bo med. Ingen säger att den besökande hunden måste träffa alla hundar eller ens EN valp. Men men.. alla är vi olika :)

Lillalukas

#3 ja det med bra grundlydnad vet jag är viktigt då valpen möjligen tar efter, men jag får ta o låna kompisens hund och promenera med båda själv några gånger och se.

och ja man kan ju faktiskt se med eventuell uppfödare om man kan mötas ute med just en valp och se, Tack för tipset .

#4 tänkte om detta brukar vara en "normal" ålder att skaffa hund nr 2? för själv har jag hört att hunden inte borde vara för gammal och att den ska ha bra grundlydnad,

[Madlene]
2012-09-29, 20:02

#9 Varsågod :)

Lilla G
2012-09-29, 20:20

Även om tiken inte skulle släppas lös utan bara hälsa så skulle jag inte gå med på det. Jag vill inte ha in en smittsamma sjukdommar på min gård och till mina valpar! Sedan skulle jag inte utsätta en enskild valp för en eventuell tråkig upplevelse heller. Det kan sätta djupa spår… den vuxna tiken är heller inte i sin vardagsmiljö och det kan betyda att hon inte reagerar på samma sätt vid ett ev valpmöte som hon skulle göra på hemmaplan.

Jenna_Nord
2012-09-29, 20:22

Undrar ju om du hade fått sålt några valpar alls om du är så orolig för andra människor och deras hundar?

Mvh Jenna

Lillalukas
2012-09-29, 20:26
#7 min hund gillar att apportera så därför blir det kastlek och lika så att vi märkt att hon inte gillar det med andra hundar och då gör vi det inte mer.
Detta är min första hund och jag vet inte rätt och fel, hur mycket man än försöker läsa och lära om saker och ting så finns det alltid mer att lära och man lär sig även av misstag! det spelar ingen roll vem man frågar för alla tycker olika och man får lyssna från lite olika håll och bilda sig en egen uppfattning av vad som verkar vettigt, och det bästa jag vet är att få nya tips på saker och ting för det är alltid något man inte tänkt på.
Annons:
Lilla G
2012-09-29, 20:30

#12 Så du slipper fundera. Ja, jag har fått mina valpar sålda. Inga problem :). Upplysningsvis vaccineras valparna strax innan leverans! Sådana är iaf reglerna om man föder upp renrasiga hundar. Det handlar inte om att jag är orolig för människor eller deras hundar. Jag är mån om mina valpar! Är man så osäker så man inte tror att man klarar av att introdusera hund nr 2 på ett bra sätt i hushållet så finns det liksom andra köpare för mina valpar!

Lilla G
2012-09-29, 20:33

#13 Låter bra att ni använder det till något bra istället och med vetgirighet kommer man långt :). Ett till alternativ för en föremålsintresserad hund är att köra uppletande! en mycket bra hjärngymnastik och trevlig aktivitet!

[Madlene]
2012-09-29, 21:07

#14 Du läser ju inte, tråkigt tycker jag. Fortfarande, man kan fråga uppfödaren om det är ok, Även om det är ok att tiken endast kommer in till huset utan att träffa valparna för att se hur hon reagerar på lukten, ljuden osv. Och även vissa uppfödare tycker säkerligen att det är intressant och viktigt att träffa de nya ägarnas hund för att se hur den beter sig innan de släpper iväg en valp till de. Även om du är mån om dina valpar som jag tror alla är, så är du väl mån om att de inte ska säljas för att sedan komma tillbaka inom kort för att det inte funkat med deras första hund.

Som uppfödare kan man antagligen läsa av de nya ägarnas hund och försöka se om de hade funkat med en valp från ens kull, och möjligtvis vilken valp som passar den första hundens "energi" bäst.

Och vad jag tror så är alla hundägare en aning nervös inför att introducera hund nr 2 för hund nr 1.

Lillalukas
2012-09-29, 21:14

och vill bara tillägga att även om man tror att det kommer gå bra och är säker på sin sak så kan det gå helt tvärt om

och jag hellre på den försiktigare sidan och funderar tänker och får tips innan jag tar beslut om hur jag vill göra och hur man kan göra. sen vet man ju ALDRIG hur det går innan.

[Madlene]
2012-09-29, 21:17

#17 Tycker jag du gör helt rätt i, sen kan nog de flesta uppfödarna rekommendera och tipsa dig om en massa saker vad du kan tänka på inför hund nr 2 :)

Lilla G
2012-09-29, 22:57

#16 Det finns sjukdommar som smittar utan direktkontakt… Hur kul skulle det vara att dra in kennelhosta hos en uppfödare tex bara för att man vill ta in sin vuxna hund? Vet en kennel som miste hela sin kull vid 7 veckors ålder pga virussjukdom… Jag lägger inte ner tid, pengar, engagemang och mitt hjärta på att föda upp hundar för att sedan riskera allt på ett bräde för en enskild valpspekulants önskemål. Hittills så har jag inte hört någon av mina bekanta få hem valp pga att det inte fungerar med med den vuxna hunden som redan finns i hushållet.  Har heller själv aldrig fått hem någon pga det. Tiden som brukar vara tuffast är när valpen går in i puberteten. Det är då konflikter brukar dyka upp. Jag skulle heller inte gå på första hundeens energi för att se vad som passar bäst ur min kull. Det är inte för hund nr 1 skull som man skaffar hund nr 2. Inte om man ska köpa av mig iaf! Det jag prioriterar är att köparen får en hund som lever upp till dennes önskemål och ambitioner! Har man inga sådana så blir det heller ingen valp från mig.

Olga RW
2012-09-29, 23:12

Det är klart att man som uppfödare vill veta hur valpköparens hund nr1 är och gärna träffa hunden. Men, för min del skulle det inte ens gå så långt som att ett ev. besök skulle diskuteras om valpspekulanten är så pass osäker på sin befintliga hund.

FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Annons:
[Madlene]
2012-09-29, 23:46

#19 Ok, men istället för att hoppa in och klanka ner på folks tips, så kan du svara på TS frågor eller starta en ny tråd, För ingen har frågat vad du hade gjort med dina valpar, tror inte någon är intresserad heller ;)

Lilla G
2012-09-29, 23:55

#21 Hahaha, nä, det är klart ingen är intresserad! Vad kan jag liksom? Skrattande Jag klankar inte ner på folks tips. Jag upplyser om vad jag som uppfödare tycker om dessa tips! Kanske heller inget värt? Går säkert att hitta en kratta till uppfödare som antingen okunnig eller nonchalant nog att släppa in främande hundar bara för att… Det måste ju vara varje valpköpares dröm att ha en sådan uppfödare i ryggen sedan! Flört

[Madlene]
2012-09-30, 00:03

#22 Går det säkert :D Finns säkert någon uppfödare som vill sina valp köpares bästa och förstår deras nervositet och försöker hjälpa de på bästa sätt, tror inte alla tänker som du liksom, TUR DET :D men vissta kan leka nonchalanta på I fokus Flört Super häftigt av dig som uppfödare :)

Lilla G
2012-09-30, 00:09

#23 Som man ropar får man svar Flört. Givetvis vill jag mina valpköpares bästa, men mina valpar kommer i första hand. Enkel mattematik nu. Om man inte lever upp till mina krav och önskemål så är man heller inte aktuell som valpköpare.

[Madlene]
2012-09-30, 00:10

#24 Valparnas framtid och framtida hem borde komma rätt högt upp på listan med. Men som sagt, ingen har nämnt något om att de vill ha en valp ifrån dig, jag vet inte ens vem du är och är inte intresserad av att veta heller :)

Lilla G
2012-09-30, 00:19

#25 Just det, hemmet är viktigt för mig :). Tror inte du förstod mitt resonemang kring detta? Försöker att förklara det enkelt igen då. Om det står och faller på att man inte vet att man kan styra upp situationen med en valp och tidigare hund så är man öht inte aktuell som köpare. Jag har en ras som inte är för vem som hellst, som enligt mig kräver en hel del. Då vill jag att kunnskap och stbilitet finns där sedan innan och att man är trygg i sin roll som hundägare.

[Madlene]
2012-09-30, 00:21

#26 Du behöver inte förklara något :) dina krav bryr jag helt enkelt inte om ;)

Lycka till TS med din säkert blivande valp! Glad Fråga en vettig, positiv uppfödare om råd och tips så löser nog sig allt :)

Annons:
Lilla G
2012-09-30, 00:27

Kan inte annat än att hålla med i detta! -Fråga en vettig, positiv uppfödare om råd och tips så löser nog sig allt :)

Som jag ser det är det alltid bättre att fråga en sakkunnig eller två, istället för en okunnig massa. Lycka till! Glad

vallhund
2012-09-30, 02:13

För mig är den optimala åldern för hund nr 1 ca 3,5 - 4 år, dvs vuxen o landad. Nuvarande är snart 5 så det börjar dra ihop sig. På nattis får han regelbundet träffa/leka med unghundar o nosa på valpar när sådana finns.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Upp till toppen
Annons: