Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3950 ggr
[lolo8453]
2012-10-18 13:47

Kombinera staffe med mops?

Har en mopskille på 3 år. Har nu träffat en bekant som skaffat en staffe tjej. Hon e bara 2,5 månad gammal men hon vill inte ha kvar henne.

Tycker det e trist och hade gärna tagit henne under mina vingar. Men jag är orolig för rasen. Vill ju absolut inte att min lille mopskille ska råka illa ut.

Har dessutom aldrig haft en så krävande hund. Sen har jag alla fördomar som finns mot denna rasen. Förmodligen då jag aldrig har kännt en staffe.

Anser ni med kunskap om rasen att det är en risk att ta in en staffe valp till min mops? Rätt stor storleks skillnad, och styrkan går ju inte att jämföra ens.

Och hur krävande är dem egentligen? Min mops kille nöjer sig med sina promenader och bus hemma. Sen sover han gott.

Lite orolig bara att jag tar mej an nåt som jag inte klarar av. Hon ska ju få det bästa hemmet som går att få.

Annons:
Fjordell
2012-10-18 15:54
#1

En snabb fråga först, är det en staffordshire bullterrier (staffe) eller american staffordshire terrier (amstaff)? Ganska vanligt att folk kallar en amstaff för staffe.

[lolo8453]
2012-10-18 16:17
#2

Oj förlåt. Har inte ens tänkt på skillnaden. Det är en american staffordshire terrier

Jenna_Nord
2012-10-18 22:45
#3

Om det är en renrasig amstaff så tycker jag att din bekant först och främst ska höra av sig till uppfödaren. Även om denna kanske inte kan ta tillbaka hunden så hjälper den säkerligen till att hitta ett bra hem!

Mvh Jenna

[Ace_]
2012-10-20 12:55
#4

Hej! Jag har haft exakt samma frågeställningar själv när jag skaffade min amstaff. Och jag tycker inte du behöver vara orolig för rasen. Du säger ju själv att det du har är fördomar - detta stämmer :) Sant är att de inte alltid fungerar optimalt med andra hundar. Inte alltid, men oftast, skulle jag säga. Spec med andra typer av hundar… Med tanke på att dina inte är av samma kön, att hanen är äldre och att det inte är två kampare du har isf så borde det fungera bra.

Enligt egen erfarenhet är detta något att tänka på: Hur är din mops i psyket? För en amstaff kan leka ganska intensivt med mycket energi och styrka, och sen när tiken blir större och tyngre är det bra om din hane är typen som säger ifrån när hon blir för vild mot honom. Min amstaffblandning leker rätt våldsamt (han är dock större+tyngre än en ren amstaff!) och jag låter inte honom leka med små hundar OM de inte är duktiga på att säga till. Han kan t.ex leka med föräldrarnas dvärgschnauzers utan minsta problem då de är bestämda tjejer. Och förra veckan lekte han med en taxvalp och låg mest på rygg då det var en ganska bestämd liten kille det… MEN den alldeles för snällaoch milda irländska terriern jag har säger inte ifrån och blir både tacklad och tuggad på rätt ordentligt när de leker (han är lika överlycklig för det, men hade han varit mindre än var han är så hade jag inte gärna lämnat dem ensamma). Men de flesta hundar säger faktiskt ifrån om en yngre går för hårt fram mot dem.

Så det tycker jag är viktigt att tänka på. Om din mops är lite bestämd av sig tror jag inte du behöver oroa dig för det alls. Amstaff är en underbar ras, otroligt charmiga hundar.

Ang hur mycket de kräver, jo de behöver motion och fysisk ansträngning om du vill ha en lugn och välmående hund. Dock inte lika krävande som en bruksras. Jag har haft både liten hund av dvärgtyp och lite större terrier (irländaren), och amstaffen är mer krävande än dem. Men skillnanden är inte så stor att omställningen blev jobbig.

[lolo8453]
2012-10-20 23:48
#5

Tack för svaret!

Hämtade hem henne i går och det har väl gått lite sådär.

Mopsen är rätt bestämd men han säger inte till henne. Han låter henne dominera honom och verkar bli rädd bara.

När vi säger till henne så morrar hon och biter. Valpigt eller normalt?

Vet inte hur mycket jag ska blanda mig heller. Vill låta mopsen sköta det själv men det verkar inte hända.

Vill gärna att det löser sig medans hon fortfarande är rätt så liten.

[Ace_]
2012-10-21 00:15
#6

Helt normalt! Jag minns när jag fick min första amstaffvalp och var helt förtvivlad över det, typ "men han är ju bara liten valp har han redan detta i sig!?" men fick höra från amstaffuppfödare att det är normalt. (ska ej tolereras såklart, men det är mkt vanligt)

Dessutom tänk på att detta är hennes tredje hem vid såhär ung ålder. Det är ju inte alls optimalt för en liten valp som precis flyttat ifrån mamma o syskon, så hon behöver lite tid att bli trygg hos er. Dvs förvänta er inte något från henne såhär i början. När jag fick valp nr 2 vid tre ½ mån ålder så hade han bott i fyra hem sedan han flyttade hemifrån (hade varit vandringspokal på blocket…). Han var mkt "jobbig" initialt. Det gick över när han började känna sig hemma.

Och med tanke på att det bara gått en dag så kommer mopsen med all sannolikhet vänja sig vid sitt nya syskon och då "våga" fostra henne mer. Enligt egen erfarenhet iaf.

Lycka till!

Annons:
Lilla G
2012-10-21 09:19
#7

Hur gör hon då hon "dominerar" mopsen?

Valpar båder morror och biter. Räcker med att titta på hur en valp leker med sina kullsyskon för att man ska förstå att det är normalt.

[lolo8453]
2012-10-21 10:49
#8

Hon "juckar" på honom och försöker komma ovanpå honom hela tiden. Nu vet jag att mops och amstaff är väldigt olika raser och min mops är kanske undergiven i sig själv och därför dålig att jämföra med. Men han lekte aldrig som hon gör när han va liten. Han har heller aldrig morrat på mig som amstaffen gör. Men dem har kanske bara väldigt olika personligheter.

Lilla G
2012-10-21 16:09
#9

Räcker nog med att läsa rasstandarden för amstaff respektive mops så ser man att det är skillnad på raserna rent generellt. Förvänta dig inte att din amstaff ska bete sig som en mops.

Att hon juckar tyder snarare på stress och överslagshandling än dominans.

[lolo8453]
2012-10-21 19:08
#10

Som jag så vet jag att amstaff och mops är väldigt olika raser. Tack annars för den underbara upplysningen.

[Ace_]
2012-10-21 21:29
#11

Det låter som en ganska stressad valp. Ofta missuppfattar man det där, tycker de verkar hur kaxiga som helst och därmed inte kan vara osäkra/stressande bakom beteendet. Ett amstaff-överslag ser oftast inte stressat ut. När min hund får överslag biter han i mina kläder och verkar hur glad och trotsig som helst - men det är stress som orsakar det. Aja, vad jag försöker säga är att det är en tillräckligt stor omställning för en valp att flytta hemifrån vid 8 veckor, att sedan flytta igen några veckor senare är VÄLDIGT mycket stress för en valphjärna. De reagerar såhär på stress, ofta. Ge henne tid.

Jag har inte heller varit med om morrande valpar innan jag började umgås med den här typen av hundar (och jag har växt upp med/"i" kennel). Jag tyckte det var rätt sjukt att se en åttaveckors valp stödda upp sig och morra, bita i matte. Men det är lite så det är med den här typen av hund som valp. Inget att oroa sig för.

Kan du inte lägga upp en bild på henne? :)

[lolo8453]
2012-10-21 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Okej, det låter vettigt. Ska absolut ge henne tid. Är bara så rädd för att göra fel haha. Allt gick liksom så smidigt med min mops så jag har aldrig tänkt på sånt här. Sen tog jag över henne så snabbt så jag har inte riktigt läst på om rasen. Annars e hon underbar. Försöker skicka en bild. Lyckas jag så lyckas jag :) Tack för svaret förresten

vallhund
2012-10-22 02:01
#13

# 10

Som # 9 skrev så handlar juckande av valpar inte om dominans, utan om överslagsbeteenden/stress.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Ace_]
2012-10-22 10:03
#14

ÅH herregud vad gullig hon är!Glad

Måste säga att jag känner igen det där väldigt mycket, med min andra hund oroade jag mig inte när han var valp. Men med staffen var jag orolig att göra fel och att jag skulle få en okontrollerbar kamphund ett halvår senare haha…

[lolo8453]
2012-10-22 10:24
#15

Jag får läsa lite om vad man ska tänka på med stressade hundar och även om överslagshandling. Tack för hjälpen. Har faktiskt inte tänkt i dem banorna. Att hon är stressad och mår dåligt förstår jag men har inte tänkt på konsekvenserna av det Precis. Jag är oxå rädd att hon tre månader senare äter upp min mops för att jag gjorde fel haha. Nej men skämt åsido så vill jag bara att både hon och mopsen ska leva tillsammans i harmoni. Ska ge det lite tid.

[lolo8453]
2012-10-22 22:33
#17

Tack så mycket :)

Upp till toppen
Annons: