Annons:
Etikett10-att-bli-med-valp
Läst 4777 ggr
Smullis
2012-10-22, 22:12

Frågor om amstaffar

Har nog alltid varit förtjust i rasen American staffordshire bullterrier. Har läst om dem länge, och har nu lite frågor till dig som amstaffägare! :) Om du fick beskriva din hunds mentalitet med minst 3 ord, vad skulle du skriva då? Hur mycket pengar går åt åt mat i månaden? Vad heter fodret du ger? Är du nöjd med det fodret? Hur är vattenintresset hos din hund? 1-10, 1 är inget och 10 är väldigt superintresserad ;) Anser du att din hund är lättlärd? Motivera! Hur tillgiven anser du att rasen är? Men tillgien menar jag hur ofta hunden söker sig till dig och kommer och vill mysa t.ex. Är rasen trofast? På vilket sätt? Hur mycket aktivering anser ni att hunden behöver? Är det lagom med 2-3 timmars promenad dagligen, spår, agility och lydnadsträning ev. tävla i det, cykelturer någon gång då och då plus en del hundkurser. Fattas något väldigt viktigt eller tar jag i lite mycket nu? :P detta är vad jag skulle kunna erbjuda hunden. (observera att det inte blir någon hund förän om minst 3-4 år). Fyller på med frågor efter hand! :) Infoga jättegärna bild på din hund :D

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
[Madlene]
2012-10-22, 22:44

Smart, snäll, trygg, rolig, charmig, knäpp m.m :)

ca 500 kr, ger Nordic spf. färskfoder, jag är nöjd.

Vattenintresset här är lika med 1.. haha :)

Ja, jag anser att min hund är lättlärd och trofast! de flesta amstaffarna jag träffat är trofasta :) min hund är väldigt mysig av sig, vilket han inte var när han var under året, då ville han inte mysa för fem öre :)

Jag tycker det är lagom med 1-2 timmars promenader,
möjligtvis 3 timmar om man nu orkar promenixa så mycket varje dag :)

Vet inte riktigt hur du ska hinna med ditt egna liv om du ska göra
allt det där du skrev på en gång, ingenting "fattas" i det du skrev, det är mer vad du själv vill göra och vad du och din hund tycker är roligt, din hund kanske inte alls gillar agility eller att spåra.. kan rekommendera att testa DW/WP med, det är kul :)

Smullis
2012-10-22, 23:31

#1 Tack så mycket för ditt svar! :) Så 1-2 timmar är lagom? Hihi kommer nog bli mer ändå ;) menar dessutom allt som allt, alltså inte 3 timmars promenad i sträck :) Åh, tror du missuppfattade lite :) promenaderna bli ju givetvis dagligen, men resten blir bara 1-3 dagar i veckan :) alltså kommer jag träna agility, spår och lydnad ca 1-3 dagar i veckan :) kurser räknar jag med att det blir på gymnasiet då jag som sagt tänker gå hundgymnasium och vad jag förstått gör man en del grejer med hunden där :) Annars är jag ganska intresserad av att jobba och träna med hundar, så jag hoppas hunden också kommer att uppskatta det :) annars får jag ju bara respektera det :) Jaså! Vad är DW/WP? :D

[Madlene]
2012-10-22, 23:55

#2 Jaha, jag trodde du menade i sträck :) Om du menar per dag så är det perfekt för en unghund/vuxen om inte fler timmar med bus och grejer :)

Jaja, trodde du skulle träna allt på en gång, Lydnad kan man ju köra varje dag, de behövs nog även varje dag om man ska tävla i det :) vad jag vet så är det bara en Amstaff som blivit Lydnadschampion i Sverige än sålänge så det krävs nog en hel del träning i många många år om man nu vill ha en champion hund :)

För att förklara lite snabbt så är WP en förkortning av Weight Pull, och det är precis vad det är, hunden drar vikter och man kan även tävla i det.

DW (Drag Weight) är när hunden drar vikter (ex. kätting) efter sig en längre sträcka.

WP (Weight Pull) är när hunden tävlar och drar en vagn med vikter på bara några meter. Den som kan dra tyngst, vinner.

Stora som små hundar kan träna/tävla, jag tränar även själv det och har fastnat för det rejält :) Det finns Weight Pull I Fokus om du vill läsa mer: Vad är WP?

Smullis
2012-10-23, 07:50

#3 Ja så kan det bli ;) Okej, så lydnad får man träna varje dag. Utöver vardagslydnaden då, men den lär sig nog hunden ganska snabbt tror jag väl. Tänkte att man kan ta en halvtimmars promenad på förmiddagen, 2 tim långpromenad någon gång under eftermiddagen och sedan en kvällspromenad på en halvtimma igen :) sedan blir det ju säkert aktiviteter under promenaderna som t.ex. Kasta boll och springa fritt, kanske besöka en sjö om hunden nu gillar att bada :) Åh WP ska jag kolla in! Tack :D

tezzla
2012-10-25, 11:44

menar du att du läst på om rasen american staffordshire bullterrier = staffe och nu är intresserad av amstaff = american staffordshire terrier eller har du blandat ihop raserna?

Kalli
2012-10-25, 16:06

#5: Heter inte staff/staffen bara Staffordshire Bullterrier utan något American? ;)

Annons:
[Madlene]
2012-10-25, 16:36

#6 Rätt

Smullis
2012-10-25, 16:47

#5 Hmm.. vad är skillnaden? Skäms

[Madlene]
2012-10-25, 16:49

#8 Två olika raser,

Staffe = Staffordshire bullterrier

Amstaff = American Staffordshire terrier  :)

Smullis
2012-10-25, 16:51

#9 What? Trodde det var tvärt om :P Menar American staffordshire terrier, den lite större hunden. :)

[Madlene]
2012-10-25, 16:53

#10 Lätt hänt :D

Smullis
2012-10-25, 16:56

#11 Hehe, blandade ihop båda. Trodde den såhär:

Amstaff=American Staffordshire Bullterrier

Staffe=Staffordshire terrier

[Madlene]
2012-10-25, 16:57

#12 Amstaffen har inte bullterrier utan endast terrier :)

Och angående vardagslydnaden.. att det skulle vara snabblärt, det är det inte kan jag berätta :) Men sen ser väll alla vardagslydnad lite på sitt eget sätt :)

Annons:
Smullis
2012-10-25, 17:57

#13 Hur snabbt lär de sig t.ex. sitt? Lyssna till sitt namn osv?

[Madlene]
2012-10-25, 18:20

#14 Sitt går att lära på nolltid. Lyssna på sitt namn är idividuellt, vissa snappar upp det rätt snabbt, andra tar sin tid om man säger så, sen kanske inte hunden alltid lyssnar på sitt namn fastän att h*n vet om sitt namn det är där andra lydnads saker kommer in :) Men det finns ju andra saker som tillhör vardagslydnaden med :)

Smullis
2012-10-25, 18:24

#15 Okej. Men alla grundläggande kommandon som sitt, ligg, tass, stanna, kom osv. går relativt fort alltså?

[Madlene]
2012-10-25, 18:31

#16 sitt, ligg och tass går väll rätt snabbt, Inkallning kan ta ett bra tag, samma sak med stanna, det kan också ta ett bra tag, allt är individuellt :) Och det beror ju också på i vilken situation man är i, tränar man själv kan "stanna" och "kom" vara ganska lätt men ser hunden en kanin, katt, en annan hund eller vad som så kan inkallning bli en utmaning för vissa :)

Så relativt fort, nej :)

Smullis
2012-10-25, 18:36

#17 Okej, men det går med mycket träning och tålamod, för det är ju det viktigaste :)

[Madlene]
2012-10-25, 18:38

#18 Ja, med månader/år av träning så går det :)

Smullis
2012-10-25, 18:42

#19 Oj så pass :/ Vad är det som gör de så svårlärda? Hör det till rasen eller?

Annons:
[Madlene]
2012-10-25, 18:49

#20 Svårlärda är de definitivt inte, mer åt andra hållet är vad jag själv tycker, Men om man frågar ifall det är lätt att lära en hund "komma" eller "stanna" så säger nog de flesta att det tar ett tag innan det SITTER, inte sitter under endast träning utan på en vanlig promenad med. (runt andra djur/människor/lekande barn/hundar osv.)

Smullis
2012-10-25, 18:51

#21 Jaha, men dåså! :P

Brukar amstaffar ha en tendens till att bli aggresiva? Om du förstår hur jag menar

[Madlene]
2012-10-25, 19:00

#22 Mitt svar bli iallafall: Med rätt ägare och bra avel så nej. (Om någon vill tillägga något så får de göra det)

En tik kan vara lite surare mot en annan tik och diverse, samma sak om två hanar leker och det kommer en tik så kan de uppstå dominans och diverse med tikar om en hane kommer in i leken. Men känner man sin hund så vet man antagligen vad som funkar och inte funkar :)

Smullis
2012-10-25, 19:05

#23 Okej, jo det kan jag förstå :) Bra!

Går amstaffar ofta bra ihop med andra djur som minigrisar, om de fått bo ihop sedan hunden var valp?

[Madlene]
2012-10-25, 19:09

#24 Ja, om man är villig att sätta gränser och regler till vad som är tillåtet och inte tillåtet och inte glömmer att en amstaff blir en stor hund och grisen förblir liten :)

Smullis
2012-10-25, 19:14

#25 Okej, och med katter också?

Kan du rekommendera er riktigt bra uppfödare och länka till hemsidan? Skulle vilja kika lite på uppfödarnas hemsidor.

[Madlene]
2012-10-25, 19:17

#26 Gå in här http://www.amstaffklubben.se/ och tryck på "uppfödare".  Delar inte helst med mig här på ett forum om uppfödare :)

Samma sak med katter, men som sagt.. allt är individuellt :)

Annons:
Smullis
2012-10-25, 19:26

#27 Tack för all hjälp! Återkommer om det är något mer jag undrar!

Smullis
2012-10-25, 21:53

Anser ni att amstaffen är en intelligent ras?

Smullis
2012-10-25, 22:11

Har läst att staffen är rätt sp mycket intelligentare än amstaffen. Stämmer detta?

vallhund
2012-10-26, 02:50

# 30 Var har du läst det?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Lilla G
2012-10-26, 06:05

Hur till vida hunden lär sig signaler (komandon) fort handlar mycket om hur skicklig du som tränar hunden är också och vilka metoder du använder dig av.

tezzla
2012-10-26, 09:09

jo sjklart gör den det och det vet jag ju, lätt hjärmnsläpp där för min del

Kalli
2012-10-26, 09:25

#33: Misstänkte det, sånt som händer. :)

Annons:
Smullis
2012-10-26, 09:45

#31 I boken "allt du behöver veta om hundar". Vet att man inte alltid kan lita på vissa böcker, men jag undrar om det stämmer.

vallhund
2012-10-26, 10:07

# 35

Av de exemplar jag träffat av båda raserna tycker jag att AST är lättare att träna, dvs man behöver inte slita ihjäl sig för att uppnå bra tävlingsresultat, huruvida det handlar om intelligens eller inte är en annan fråga.

Efter att ha läst recensionen så är det igen bok jag skulle lägga pengar på.

mvh

Smullis
2012-10-26, 11:08

#36 Okej, tack vallhund. Ska läsa recensionen du länkade till.

LOLslashFREAK
2012-10-27, 20:55

Hej Smullis! Glad
Jag vill bara fråga om du har haft hund tidigare?

Galenpanna

Smullis
2012-10-27, 21:00

#38 Ja, har alltid haft hund! Men aldrig en helt egen då jag fortfarande bor hemma och går i skolan (8:an). Har bland annat haft 2 labradorer, 1 blandis mellan rottweiler, schäfer och anatolisk herdehund, en schäfer och nu en blandis igen mellan lhasa apso och tibetansk spaniel! Flört

LOLslashFREAK
2012-10-27, 21:32

#39 Härligt! Jag bara tänkte, så att du vet vad du ger dig in på. Bland annat all tid som går åt. Du funderade på att införskaffa en under/efter gymnasiet va? Då ska jag bara inflika att du knappt har någon tid alls. Jag går i trean nu och det är fullt upp 24/7 Rynkar på näsan Ändå går jag på ett naturbruksgymnasie där det inte är lika mycket plugg so i de "vanliga". Även jag är helt inne på att skaffa mig en egen liten gris, men jag känner att det får vänta tills jag flyttat hemifrån, skaffat mig ett stabilt jobb osv. Men sen jävlar ska jag ha hund! Funderar skarpt på amstaff, ev labrador. Men men, vi får se hur det blir, haha. Just nu har familjen en Labbe/Berner Sennen. Glad

Hur som helst råder jag dig till att inte ta för snabba beslut, men det är bra att du inte förväntar dig en hund inom de närmsta åren. Som sagt, skolan tar tid Flört Lycka till hur du än gör

Galenpanna

Smullis
2012-10-27, 21:46

#40 Oh ja! Mycket tid går åt till en hund, det har jag fått bevittna! FlörtUnder gymnasiet hade jag tänkt ja, men bara om jag går på ett sådant där man får ha med sig hunden. Annars får jag väl vänta ännu längre Flört

Ja, jag lär få vänta några år innan jag kan börja planera ett hundköp på riktigt. Just nu försöker jag bara ta reda på vilka raser som kan passa, men jag är inte alls säker på vilken ras jag helst vii ha. Finns ju så många fina :P

Tack!

Annons:
vallhund
2012-10-27, 21:58

# 40

I princip håller jag med dig, men…. Hur många timmar det krävs för att klara sina studier är ytterst individuellt.

Det handlar mycket om studieteknik o motivation. När man är 14 år, som TS så har man knapast koll på det.

Smullis
2012-10-27, 22:19

#42 Ja, jag är en sån där som jobbar rätt långsamt Skäms Går på utredning för bla detta så troligtvis beror det på en slags diagnos jag har :P men men.. Jag får se hur det blir.

LOLslashFREAK
2012-10-27, 22:58

#40 ja absolut, det är det jag tänker på. Att TS i nuläget inte ar framtiden klar för sig och därför bör vänta lite med några beslut. Men som hon själv säger har hon ändå inte tänkt sig en hund förrän om några år -vilket är bra. #41 jag också! Jobbar siktigt segt, och har haft speciellt svårt för matte ock tex kemi. Men oavsett vilken inriktning du läser blir det mycket plugg, speciellt sista året om Man har rester sen åk 1 & 2. Men det gäller bara att planera ;)

Galenpanna

Smullis
2012-10-27, 23:06

#44 Ja, matte och kemi är värst. Kan sitta hur länge som helst med kemi! Matte är ganska enkelt, om man vet hur man ska göra-vilket jag alltid glömmer av. Tungan ute Att planera är jag dock inte så bra på heller..

Tror dessutom att det jobb jag är ute efter kräver mycket arbete och tid, för jag vill nämligen bli kryptozoolog :P

LOLslashFREAK
2012-10-27, 23:36

Zoolog vet jag vad det är, men krypto? Låter smått. Vad är det? :) men man hör på namnet att det inte är det lättaste och minst tidskrävande ;)

Galenpanna

Smullis
2012-10-28, 00:52

#46 Jag citerar Wikipedia: "Kryptozoologi är samlingsnamn på lärorna om vissa varelser vars existens är omtvistad, som till exempel Storsjöodjuret, Vätternodjuret, Loch Ness-odjuret, havsmonster, Yeti (Snömannen), Bigfoot, sjöormar, sjöodjur, monsterfladdermöss, Chupacabra, monsterhajar med flera." "Vissa djur som tidigare räknats in under kryptozoologin har bevisats existera. Hit hör exempelvis jättebläckfiskar, kängurur, näbbdjur och okapi. Andra har bevisats vara falska, bland dem pälsklädd öring som visade sig vara vanliga öringar med kaninpäls fastklistrade på sig, och återinsatta i vattendrag." Detta är ett område som jag fascinerats av sedan många år tillbaka. Drömmen är att få jobba med detta, och det var så sent som i september jag fick reda på att man faktiskt kan vara kryptozoolog, så nu siktar jag mot detta :P Många tycker nog att det är barnsligt och löjligt, men jag verkligen brinner för detta ;)

LOLslashFREAK
2012-10-28, 09:21

Spännande! Ja det låter underbart att jobba med det. Det skulle jag också kunna tänka mig faktiskt, har alltid varit fashinerad av Nessie och saker som "inte finns" fast de ändå "finns". Nä nu blev det grymt OT, haha ;))

Galenpanna

Annons:
Smullis
2012-10-28, 09:23

#48 Hehe ;)

Brukar Amstaffar tycka om att bada eller iaf inte vägra att bada? Utomhus alltså. Har sett bilder på badande amstaffar, men hur är det med era?

tezzla
2012-10-28, 21:03

Det fanns 2 saker som min ast älskade som mest, simma och spåra

Smullis
2012-10-28, 21:07

#50 Men vad bra! :) det är precis det jag vill.

LOLslashFREAK
2012-10-29, 09:58

Jag har ingen amstaff själv, men av det antal jag träffat så är det inte många som gör kanonkulan i vattnet ;)

Galenpanna

Smullis
2012-10-29, 10:46

#52 D: men de 'hatade' väl inte vatten? Alltså om det finns något som lockar t.ex. En leksak i vattnet eller något. Då kan de väl tänka sig att bada? :)

[Madlene]
2012-10-29, 13:46

#53 Inte min iallafall, kvittar om det är en anka som springer i vattnet, leksak, om jag och husse badar eller någon hund kompis/kompisar som älskar vatten är med.

Har försökt locka med godis, har bärt i honom någon gång och han kan simma hur bra som helst, men det är INTE kul och jag har verkligen försökt göra mig så jäkla rolig så att han ska komma men ikke :)

Smullis
2012-10-29, 13:58

#54 Aha.. Så det går inte ens om man vänjer dem från det att den var valp? ;/

Annons:
[Madlene]
2012-10-29, 18:23

#55 vänjer och vänjer, han har aldrig tyckt om att bada och jag tvingar inte honom förutom de få gångerna jag burit i honom. Vissa tycker helt enkelt inte om att bada medans vissa dyker rätt i :)

Smullis
2012-10-29, 18:33

#56 Ja :/ är det något de ärver från föräldrarna? :P Eller är det helt individuellt?

Lilla G
2012-10-29, 20:08

7 av 8 av mina amstaffar älskar att bada. Som jag upplever det så gillar även majoriteten av de amstaffarna jag känner (ganska många) att bada och att det är så att man får försöka att hålla dom ifrån att ta ett dopp när temperaturen inte tillåter bad.

Smullis
2012-10-29, 20:30

#58 Haha, ja en sån Amstaff vill jag ha Flört Vart är dina amstaffar ifrån? Vilken kennel? :)

[Madlene]
2012-10-29, 20:39

Klart att det är individuellt, och även om du köper en hund från samma kennel som en hund som älskar att bada är ifrån, så betyder det inte att just den hunden du köper kommer att älska att bada :)

cannaydia
2012-10-29, 20:47

Av våra två älskar tiken att bada medan hanen bara plaskar upp till knähöjd, spelar ingen roll om vi eller tiken försöker uppmuntra honom att bada han vill inte gå längre ut än knädjup…Båda tog vi hem som 8v valpar och båda bekantade sig med vatten samma vår/sommar (skiljer 5månader mellan dem), de fick gå i självmant, tiken gör kanonkulan i vattnet sedan hon var liten (hennes första dopp sprang hon bara rakt ut och "plums" försvann, kan säga att vi var beredda att hoppa i då det var i mars Cool) de är med vid havet/kalkbrott flera gånger om året och har varit sedan vi tog dem men de är bara olika individer med olika inställning till vatten…

Smullis
2012-10-29, 20:51

#60 Okej :-)

#61 Hihi, låter roligt Tungan ute Men det är alltså helt individuellt :) då vet jag :P

Annons:
Lilla G
2012-10-30, 04:52

#59  Mina är från Zican, Sugar Daddys, Nord Keeper och egenuppfödda.

Smullis
2012-10-30, 10:41

#63 Jaha :)

Upp till toppen
Annons: