Annons:
Etikett05-hälsa-sjukdomar
Läst 1667 ggr
[Zlarviig]
12/14/12, 9:00 PM

Ataxi

Jag såg på en uppfödares hemsida att de hade en hund som var "at most carrier". 

Vad är det? och vad är det för skillnad på det och "vanlig" carrier?

Annons:
[Madlene]
12/14/12, 9:12 PM
#1

Finns Clear, Carrier & Affected. Hunden är antingen något av detta. Om en upfödare skriver "at most Carrier" Så betyder det rakt av att uppfödaren parat två hundar vars en är Clear och den andra är Carrier som du ser i tabellen här nedanför.

clear + clear = 100% clear

clear + carrier = 50% clear, 50 % carrier

clear + affected = 100 % carrier

carrier + carrier = 25% affected, 25% clear, 50% carrier

carrier + affected = 50 % carrier, 50%affected

affected + affected = 100% affect

Här kan du läsa om det: http://www.amstaffklubben.se/NCLA.pdf

[Zlarviig]
12/14/12, 9:16 PM
#2

#1 Jo men det visste jag Glad Men det var det att de skrev AT MOST carrier.. Obestämd 

Så de menar alltså att den helt enkelt är carrier? Jag trodde att det var något med att den har haft föräldrar som har varit carrier och affected och att den har blivit väldigt mycket carrier.. Tungan ute

[Zlarviig]
12/14/12, 9:16 PM
#3

#1 Jo men det visste jag Glad Men det var det att de skrev AT MOST carrier.. Obestämd 

Så de menar alltså att den helt enkelt är carrier? Jag trodde att det var något med att den har haft föräldrar som har varit carrier och affected och att den har blivit väldigt mycket carrier.. Tungan ute

[Madlene]
12/14/12, 9:19 PM
#4

#2 Jaha okej :)

Nej, Det står "At most…" Det menas att det värsta hunden kan bli är som mest Carrier, alltså finns det 50% chans att hunden är Carrier & 50% chans att hunden är Clear :)

[Madlene]
12/14/12, 9:24 PM
#5

Uppfödaren har iallafall parat en Carrier & en Clear :) och hundar som är affected ska inte paras :)

[Zlarviig]
12/14/12, 9:27 PM
#6

Jaha okej, tack! Då förstår jag Glad

Annons:
[Madlene]
12/14/12, 9:30 PM
#7

Varsågod :)

Fjordell
12/14/12, 11:11 PM
#8

Precis som Madlene säger. Det är alltså en än så länge en otestad hund, som i värsta fall kan vara carrier.

Upp till toppen
Annons: