Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3605 ggr
[Ace_]
2013-01-04 01:18

Flera amstaffar ihop?

Vad anser ni om att ha flera amstaffs eller staffar ihop? Två hanar exempelvis, är det något man kan "räkna med" ska fungera om båda är problemfria och inte jämnåriga.

Och är det någon härinne som har amstaff elr. staffar i flock?

Annons:
leemland
2013-01-04 12:27
#1

Inga problem alls, har 2 amstafftikar här hemma och det är inga problem. Dom är ju flockdjur.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Howard]
2013-01-04 17:18
#2

#1

Ur din synpunkt så är hundar som en gång i tiden avlades för hundkamp flockdjur? Intressant tankegång..

[Ace_]
2013-01-04 22:29
#3

De är flockdjur fortfarande, även om de kanske inte fungerar i flock pga deras ursprung. Det som skiljer de här hundarna från andra hundar är väl (bl.a) att de avlades till hundkamp vilket går emot naturen/evulotionen, just eftersom de är flockdjur. Och i en flock, i en hierarki, så måste slagsmål/bråk ta slut när den ena ger sig annars hade väl hunden som art inte överlevt… Våldshämmande mekanismer - när det ena djuret ger sig så går aggresionsnivåerna i det andra djuret ner avsevärt, för artens överlevnad. Men kamphundar är avlade till att aldrig ge sig/underkasta sig, även om de är i underläge. Vilket ju inte fungerar i en flock. då dör ju alla utom en till slut om man ska hårddra det (om de hade varit lämnade för sig själva utan människor som särar på hundarna)

Detta känner jag är något som talar för att de inte kan leva i flock alls lika bra som andra hundar. MEN, har man kommit såpass långt ifrån hundkampardagarna med aveln att det numera går att ha flera ihop, två hanar exempelvis? Med en bra chans för framgång?

Skulle ni tex säga att det är naivt/ansvarslöst av mig att sätta ihop två amstaffhanar (som aldrig visat hundilska).

Notera att detta inte är något jag planerar att göra än då min hane bara är ett år. anser inte att jag kan bedöma hur hans psyke kommer vara när han blir helt fullvuxen, att han gillar andra hanar som unghund behöver inte betyda att han gör det som vuxen. Tänker kanske fel där, men vill aldrig skaffa en hund som jag inte behåller livet ut, och den risken föreligger (anser jag) om jag skaffar en till amstaffhane när min nuvarande bara är ett år.

Men jag är långt ifrån fullärd om denna typ av hund och vet att många härinne är otroligt kunniga. Vet man inte så ska man fråga de som gör, osv :)

Chilli10
2013-01-05 22:35
#4

Räcknas två som flock? :P

Vi har två "kamphundar" tillsammans. En AST och en bastard.

En hane och en tik. Det fungerar väldigt bra, men jag tycker inte att man ska förutsätta att det kommer att göra det eller att det ALLTID kommer att göra det. De har "rytit i" åt varandra några gånger, lekar kan ibland gå för hett till och man får gå imellan och säga till, men det har hittills aldrig varit mer än så.

Skulle aldrig i hela mitt liv ta in en till hane av kamphundstyp till vårt hem. Med vår Prince skulle det aldrig fungera. Han skulle inte banga för en fight..

Är dock en helt annan sak under "civiliserade" former, tex när vi tränar har vi många hanhundar runtomkring oss och det är aldrig något problem.

Jag skulle säga att JA det är naivt att tro att två amstaffhanar kommer att fungera felfritt ihop.

En bekants amstafftik går inte ens ihop med andra tikar, så bara för att det är en tik är det ingen garanti heller.

[Ace_]
2013-01-06 02:01
#5

Känner också att det är en dålig ide. Men det är synd, eftersom det är den här rasen jag tycker allra mest om - och jag dessutom föredrar hanar alla gånger.

Chilli10
2013-01-06 16:31
#6

Jag har också alltid känt så, men det slutade ändå med att vår första hund blev en tik. :) sen är det ju ofta "enklare" att ha en hane och en tik om man vill ha två hundar. Men man får ju tänka på hur det blir vid löp.. Vår tik är dock kastrerad så för oss är det inga problem.

Annons:
L8sson
2013-01-08 17:18
#7

Jag har just nu 2 tikar som är 4 år båda två och sedan lilla bill 1½ år. Dom fungerar super bra ihop :)

Upp till toppen
Annons: