Annons:
Etikett05-hälsa-sjukdomar
Läst 3202 ggr
Tina
1/15/13, 1:02 PM

Amstaff med HD/ED fel

Jag funderar på att ta mig an en amstaff som behöver omplaceras ganska akut. Det gäller en familjemedlems hund, så jag känner hunden mycket väl.

Hunden ifåga är en tik, 6,5 år gammal. Det enda jag oroar mig över (för hunden är otroligt trevlig) är hennes hälsa. Hon är röntgad med resultatet HD: C och ED: 1. Nuvarande ägaren menar att hon inte märkt att hunden haft ont eller på annat sätt lidit av detta. Vad jag vet har hunden inte fått någon speciell behandling (varken i form av träning eller medicin). Hunden väger något kilo för mycket och är ganska omusklad (den aktivering hon fått har i princip varit korta kissrundor).

Jag har kollat bakåt i hennes stamtavla i 3 led och endast 2 hundar är röntgade:
Hennes mor har HD: D och ED: 1
Mormors far har HD: D och ED: 2 
Hälsostatistiken bakåt ser alltså inte så bra ut.

Jag vill ju inte gärna ta mig an hunden om risken är stor att hon kommer behöva diverse behandlingar som kommer utvecklas till en dyr affär. Jag lever ett ganska aktivt liv med min aussie och tanken är att amstaffen ska kunna hänga på.

Jag har själv ingen erfarenhet alls av HD/ED fel. Någon här som har erfarenhet av det på amstaff? Finns risken att felet förvärrats ytterligare av en omuskad och överviktig kropp?

Tips på något annat jag bör tänka på om jag väljer att ta denna amstaff som omplacering?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
Ketang
1/15/13, 1:08 PM
#1

Nu är min erfarenhet baserad på rottis och schäfer. Men bygger du upp hundens muskler försiktigt med simning och annan mjuk träning avlastar hunden leden med hjälp av muskler sen. Hunden går ju ner det där extra kilot också så för den sakens skull hade jag inte varit orolig. Har hunden några pålagringar i lederna?

Vad jag förstått på vänner som har amstaff så är det väldigt sällan dom får ont av sina hd fel. Däremot armbågarna kan börja strula om det är grava fel på dom.

Vad är det för aktiviteter du tänkt göra med hunden om du tar över den?

Tina
1/15/13, 1:20 PM
#2

#1 Om hunden har pålagringar vet jag inte, ska ta upp det med ägaren nästa gång vi träffas. Simning funderade jag över, är det en bra idé att gå på regelbunden simträning med hunden? Det kostar väl en del att gå till ett hundsim.

Har tänkt att hon ska få hänga med på det mesta på som jag och min aussie hittar på. Dvs långpromenader, spår, lydnad och det dagliga arbetet på gården. För henne kommer det mest vara på skoj, jag kommer nog inte ha några tävlingsambitioner med henne.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Ketang
1/15/13, 2:09 PM
#3

Ska man gå på ett hundsim blir det en del pengar ja. Men man kan simträna på sommaren och göra annat på vintern. Det hundar med HD/ED "fel" ska undvika är träning på hårt underlag som ex cykling på asfalt, mycket hopp ex agility och hopp i och ur bilden många gånger/dag (tex som polis/väktarhundar utsätts för) och snabba start/stopp som blir om man ex kastar en boll.

Det finns så mycket annat man kan göra och vanliga promenader ska absolut inte vara någon fara. Men oftast är det inte vinklarna i sig som ställer till det utan ev pålagringar. Men vad jag förstått det som så är pålagringar ovanligt på just amstaff.

Har man hunden bra försäkrad så hade jag tagit hand om den om jag velat det. Det är ju höfterna som har sämst resultat och det är armbågarna som brukar vara känsligast som jag förstått det.

Tina
1/15/13, 2:38 PM
#4

Vad kan man göra för aktiviteter på vintern som stärker kroppen? Har hört att drag kan vara bra för höfterna om man ser till att belasta kroppen rätt med bra utrustning. Då tänkte jag främst på typ drag med skidor och inte wp.

Hunden är iaf försäkrad, men jag vet inte i vilket bolag. 
Om jag tar över hunden kommer jag kräva en allmän hälsokoll hos veterinären där jag kan vara med och ställa frågor.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Ketang
1/15/13, 2:43 PM
#5

Just drag vet jag inte, men att gå mycket i terrängen är bra, klättra lite på stockar och stenar och gå på sviktande underlag är bra. Huvudsaken är att man inte lägger av med den fysiska träningen för att det blir vinter så hunden tappar muskler och får sämre kondition.

Att springa fritt är jätte bra och är det då lite snö så blir det ju ett mjukt underlag. Du kan ju ringa och prata med en veterinär och ställa dina frågor till denne och se vad du får för svar också :-)

Memzo
1/16/13, 10:57 AM
#6

Ett vattenlöpband är att föredra över simning i pool, då simningen kan ge ett mer "statiskt" arbete. På ett löpband använder de sig av ett bättre rörelsemönster.

Jag hade nog låtit bli dragandet om där finns problem i armbågarna då de "häver" sig fram.
Höfterna kan du hjälpa genom att muskla hunden rätt och hålla igång.

Kan du låna hunden och ta den till en fysioterapeut innan du tar över hunden?
I så fall kan de ju gå igenom hunden och se om de tror det är nåt som kan ställa till något…

Bara en tanke :)

Annons:
Tina
1/16/13, 1:28 PM
#7

#6 Jo vi har en hundfysioterapeut i stan som också erbjuder vibrationsträning och vattenträning. Skulle gärna vilja ha en genomgång av hunden både där och hos vetten innan något bestäms, men hos vetten är ett krav från min sida.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Tina
1/16/13, 1:35 PM
#8

Kapar min egen tråd lite, känns onödigt att göra en ny. Flört

Hunden ifråga hårar nåt oerhört. Har jag varit och myst en stund med henne är kläderna fullkomligt täckta i hår. Eftersom att jag egentligen inte har någon direkt erfarenhet av andra amstaff googlade jag runt lite och det verkar inte vara normalt att en amstaff hårar så mycket? De flesta skriver att deras amstaff inte hårar mycket alls (även om det kanske varierar i perioder).

Hårningen kan tyckas vara en småsak, men jag ser med skräck framför mig hur jag måste dammsuga soffan 3 ggr/dag och rolla/tvätta kläderna så fort jag umgåtts med hunden. Flört För jag överdriver inte när jag skriver att kläderna blir fullkomligt täckta i hår.

Funderar på om det kan vara hennes foder (vet inte vilket märke hon äter nu, men jag vet att det är något billigt) och slöa levnadsstandard som gör att hon hårar så mycket. Hur mycket hårar eran amstaff? 
Hos mig skulle hon äta färskfoder (VOH) och få röra sig mycket mer.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[Madlene]
1/16/13, 2:05 PM
#9

Vår amstaff hårar inte alls, men bilen är ett stort undantag, där verkar han fälla hejvilt :)

Bestillmyheart
1/21/13, 9:13 PM
#10

Vår gammelgubbe hårar inte heller särskilt mycket men under "säsong" kan det bli en hel del! Fast det låter ju logiskt att maten skulle spela roll då fel mat kan ställa till det något enormt! Vår hund hade en hel del problem innan rätt foder hittades (dock mer med huden, men de hör ju ihop) och billig hundmat var att glömma direkt!

Upp till toppen
Annons: