Annons:
Etikett10-att-bli-med-valp
Läst 4738 ggr
skum06
2013-01-04, 17:37

Skaffa amstaff?

Jag och min pojkvän är inne mycket och kollar runt efter olika hundraser. Min pojkvän är jätte intresserad av rasen American staffordshire terrier just för att han är en kille som gillar att hitta på mycket och älskar utmaningar och strävar alltid efter det bästa.

Så jag tänkte ställa lite frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

Om vi bestämmer oss för en amstaff, vad bör vi tänka på?

Vilka krav ska vi ha på uppfödaren? Vad ska vi leta efter?

Frågor vi kan ställa uppfödaren som hen måste kunna svara på, tex.

Ge mig tips! :)

;)

Annons:
[Ace_]
2013-01-04, 22:41

Jag skulle råda er att läsa på, och då ta reda på information från människor som KAN kamphundar. Inte bara info från "vanliga" hundexperter, som ofta inte har så stort kunnande om just denna typen (enligt mig, var det hårt sagt?). Vet tex att swanstein har sagt att man aldrig ska kampa med en amstaff, vilket tyder på okunnighet om just denna typen av hund oavsett hur hunderfaren hon är.

Tänk på att det är en förarvek hund, överlag. Många förstaägare är ganska hårda med sina amstaffs upplever jag, eftersom de vet att de är en svår hund och kanske har en del fördomar. Men de är för det mesta ganska förarveka.

Det är en arbetande hund. Skaffa inte en om ni inte tänkt arbeta med den.

Frågor till uppfödaren får någon annan råda er om :)

skum06
2013-01-04, 23:00

Jag har läst på en del men ska läsa på så mycket jag kan och säga till sambon att göra det också.

Detta skulle inte bli våran förstagångs hund heller och jag har talat med min sambo om att han och jag ska vara medvetna om vad vi ger oss in i med tanke på att det är en hund som vill och ska få arbeta.

Min sambo är väldigt intresserad av weightpull och skulle t.o.m kunna tänka sig att tävla i det också.

Jag själv är väl lite mer inne på utställning och är intresserad av det.

Men jag vet också att om jag var själv och skaffade hund så skulle amstaffen inte passa för mig även om jag tycker att dem är super vackra och underbara men jag tror inte att jag skulle kunna ge hunden vad den behöver men jag betvivlar inte på att min sambo skulle kunna det.

Så jag har då sagt till honom det att han får vara medveten om att jag inte orkar lika mycket som honom vad gäller aktivering av en hund som behöver få arbeta och är krävande. Iallafall inte som det ser ut nu men man vet ju aldrig i framtiden.

;)

[Ace_]
2013-01-04, 23:13

Alltså, jag skulle kunna rekommendera rasen till de flesta som inte bara vill använda sin hund till sällskap (om man bara pratar om aktivitetsbehov). Det är ingen belgare man får, du behöver inte hänga på apellplanen var och varannan dag för att den ska må prima. Men visst behöver de jobba, det är ingen hund som enbart ska användas som sällskapshund i mitt tycke. I finland räknas de som bruksras :)

Weightpull är skitkul men betänk att man inte kan träna det förrän hunden är fullvuxen. Så det är väl iaf två år innan den kan användas till wp ordentligt.

skum06
2013-01-04, 23:57

Ja visst det ska vi tänka på och vi kommer självklart vara medvetna om vad vi behöver ge hunden för att den ska få ett så värdigt hundliv som möjligt! :)

Det är väl egentligen som att skaffa vilken ras som helst, att vara väl införstådd i vad rasen och såklart hunden invidiuellt behöver!

;)

[Madlene]
2013-01-05, 02:54

#3 där har du fel, du kan träna DW med hunden när som. Behöver inte vara vuxen. Och för att träna ordentligt och tävla så behöver hunden endast var 18 månader.

[Ace_]
2013-01-05, 03:15

Jag har alltid fått höra att man inte ska träna ordentligt/tungt innan hunden är fullvuxen, och med en stor ras tar ju det ett bra tag längre än med en liten ras. Men ok, bra att du rättade mig!

Annons:
[AmstaffLeo]
2013-01-05, 11:32

Jag har också hört att man inte ska belasta en unghund. Efter 18månader kan man starta wp/dw ordentligt.

skum06
2013-01-05, 12:18

#5 #7 okej men kan man börja träna hunden innan försiktigt? Jag antar att man iallafall måste vänta tills den är ett år innan man börjar överhuvudtaget att träna försiktigt..

;)

[AmstaffLeo]
2013-01-05, 13:42

En valp behöver mest lek, spring, hjärngympa och lydnad vid tidig ålder är bäst.. Det är vad jag tycker. Men man sätter gränser, så hunden inte blir alltför trött.

Chilli10
2013-01-05, 22:21

#3 och ni andra: Man kan börja träna WP/DW innan hunden är färdigväxt, men man bör inte anstänga den för hårt innan den är fullvuxen. Du kan börja köra lätt dragweight med en AST när den är ca 8 månader.

kinza1
2013-01-10, 19:52

världens bästa hund, så kärleks fulla! älskar barn iaf dom jag stött på! och den jag har!

Ketang
2013-01-15, 13:16

De krav du bör ställa på uppfödaren anser jag vara HD/ED röntgen med bra resultat. Ataxia testade och fria eller enbart bärare så inte valparna kan insjukna i sjukdomen. Mentaltestade men bra resultat. Sen tycker jag det är viktigt att stödja dom seriösa uppfödarna som tar en kull och utvärderar valparna innan dom tar nästa kull på samma tik osv. Och inte bara "producerar" valpar hela tiden. Uppfödare som tänker sunt!

vallhund
2013-01-15, 16:35

# 12

Att para 2 bärare är inte så smart, dessutom olagligt.

Statisktiskt nedärvnings schema:

clear + clear = 100% clear

clear + carrier = 50% clear, 50 % carrier

clear + affected = 100 % carrier

carrier + carrier = 25% affected, 25% clear, 50% carrier

carrier + affected = 50 % carrier, 50%affected

affected + affected = 100% affected

http://www.amstaffklubben.se/ataxi.htm

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Annons:
Ketang
2013-01-15, 17:40

Jag vet. Menar att en kan vara bärare.

Ketang
2013-01-15, 17:41

Olagligt kan det väl ändå inte vara.

vallhund
2013-01-15, 18:47

# 14 om du menar att en kan vara bärare så har du helt rätt, o andra sidan var det inte det du skrev.

Naturligtvis är det olagligt att para hundar vars avkomma med största sannolikhet kommer att producera "carrier + carrier = 25% affected, 25% clear, 50% carrier"

[Madlene]
2013-01-15, 19:23

Det är inte så att man kan åka i fängelse eller dylikt, det är väll mer ett råd man ska följa ifrån Jordbruksverket.

Ketang
2013-01-15, 20:58

Precis som #17 skriver så är det inte olagligt. Men kan få följder om man gör det. Kan tänka mig att skratta blir lite upprörda osv. Men bryter mot någon lag har jag svårt att tro att man gör. #16 Nästa gång ska jag skriva tydligare.

Ketang
2013-01-15, 20:59

Inte skratta utan Skk givetvis. Skriver från mobilen som stavar lite som den vill.

vallhund
2013-01-16, 03:11

"Djurskyddslagen

Alla hundägare måste följa de lagar som gäller för djurhållning generellt. Andra paragrafen i djurskyddslagen lyder: ”Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.” Utöver lagen finns djurskyddsförordningen, som slår fast att ”Avel med sådan inriktning att den kan medföra lidande för djuren är förbjuden.”

http://www.skk.se/om-skk/regler-policies-och-lagar/lagar-och-foreskrifter/

Annons:
Ketang
2013-01-16, 08:00

#20 Oj du, om du tolkar den så, då antar jag att du anser att det är olagligt att avla på hundar som inte är HD/ED röntgade också. 99% av alla blandrasuppfödare borde spärras in med andra ord.

vallhund
2013-01-16, 08:42

# 21, du missade tydligen att förstå vad jag skrivit.

HD/ED bör man kolla innan avel o då inte bara på avelsdjuren, under förutsättning att djuren har problem med dessa sjukdomar innom rsen, dito underskninar CEA/PRA om det finns hos rasen + en del annat, typ EP,Syriongomyeli

Vem har öht andats om att uppfödare skall späras in?

Lilla G
2013-01-16, 09:13

24 § Djur får inte användas i avel om:

2. de är eller med stor sannolikhet är bärare av recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom,

3. de är eller med stor sannolikhet är bärare av enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag

Detta innebär att du inte får avla på affected, samt att du inte får avla på en misstänkt carrier mot en som inte är konstaterat clear.
Jag vet att en bladrasuppfödare har fått åläggande om att provta föräldradjuren då det med stor sannorlikhet var så att hon avlade just en carrier mot okänd.

Ketang
2013-01-16, 20:14

Eftersom det inte finns någon som helst lag på att testa hundar för ex ataxia undrar jag ju hur det kan vara olagligt att avla på dom eftersom man inte i de fallen vet deras status. Grava höftledsfel orsakar enorm smärta, inte heller det finns det en lag som säger att du måste röntga för att kolla. Om man säger att det är olagligt borde man alltså säga att man kan få rättsliga följder om man bryter mot dom varav 90% av alla blandrasuppfödare ex borde anmälas. Vad rasklubbar och Skk har som regler är inte heller skrivna lagar. Länkar gärna om ni har lagen där detta står. Jag har nämligen namn på ett flertal uppfödare inom Skk som öppet avlar på hd fel då det är tillåtet inom rasklubben.

Ketang
2013-01-16, 20:16

#22 jag syftade på #17 angående fängelse.

exitingsvillemo
2013-02-15, 07:53

#24 det är ju oftast där problemet ligger, att folk inte kollar upp sina avelsdjur.

Som jag förstår reglerna så får du inte medvetet avla på djur som bär på dessa recessiva anlag, men det förutsätter ju att du kollat upp avelsdjuren.

Så ska man dra det till det yttersta, så har du inte gjort ngt fel, om du parar två individer som du inte kollat upp, även om det sen visar sig att de är bärare.
Medans om du parar två individer som dokumenterat bär på sjukdomsanlag, bryter mot reglerna.

Nu är jag inte så inne på just Amstaff, men om detta är ett anlag som man kan testa på djuren så förstår jag inte varför man inte har det som krav på alla valpar som föds.

Ketang
2013-02-15, 08:16

#26 Ja precis. Det är inte lag på att kolla upp det och man kan inte bli dömd för att ha avlat på diverse olika fel som man struntat i att kolla upp. Jag tycker absolut att man ska ha det som krav även på blandraser, att kolla alla rasbundna sjukdomar innan man parar. Men olagligt kan ingen få mig att tro att det är.

Annons:
Prapiis
2013-02-22, 02:08

Jag skulle nog inte välja en amstaff som första hund då det krävs mycket arbete. Man kanske tror att man är så pig och alert och har all den tid för en amstaff och det kanske man har i början men sen så brukar många hundägare inse att de ej har tid osv därför det är så många staffar ute på blocket nu.

Men om ni överväger ändå och skaffa en staff så tycker jag att ni ska ta kontakt med en riktig uppfödare som har en riktigt bra kennel kosta vad den kosta vill om man vill ha en fin hund med bra spyke och jädrans bra hälsa sedan långt tillbaka.

Loveradio
2013-02-23, 17:24

#28 Du menar Amstaff?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

skum06
2013-02-25, 18:58

#28 Det skulle inte vara vår första hund! :) Vi hade två hundar nyss men just nu har vi bara en! Vi hade en jakthund men eftersom att vi inte jagade henne så omplacerade vi henne till en jägare så att hon skulle få göra det hon var menad för att göra. 

Så tid och intresse finns det massor speciellt hos min sambo. Han vill ha en hund med driv, arbetsvilja och som vill och måste få massa aktivering. 

Dock håller vi på att rehabiliterar vår hund som vi tog över för ett halvår ca, så det kommer nog inte en ny hund hem till oss förrän vi är färdiga med rehabilitering av vår nuvarande.

;)

wewwe2
2013-02-27, 13:48

Amstaffar är underbara hundar som verkar fungera bra med barn och som älskar människor. Jag tror att de oftast fungerar bra ihop med andra hundar, dock kan de vara väldigt "hårda" i sin lek och "biter"/nafsar gärna vid/runt halsen på den andra hunden.
Vi har varit noga med att lära vår hund kommandot "loss" eftersom han gärna biter i saker (tex filtar osv) och tycker om att kampa med dem.
När vi leker har det hänt att han blivit så uppjagad att han råkat nafsa mig i handen eller armen. Då brukar jag alltid säga till honom.
Det är bra att lära dem att avbryta när de är mitt i någonting. Vi brukar "leka upp" honom tills han är uppe i varv och sedan avbryta honom. Detta är jättebra träning, men kan dock vara svårt om hunden kommit för högt upp i varv. Man får börja försiktigt och sedan öka på det.

Det är en riktig familjehund som anpassar sig väl efter vad familjen gör. Om vi sitter i soffan och ser på TV kopplar vår hund av och sover/vilar. Om vi sedan ska iväg på något är han oftast väldigt snabbt med på noterna!

De kräver en hel del aktivering och man märker rätt snabbt på dem om de inte fått "jobba" på några dagar.

Till sist kan det vara bra att tänka på att amstaff är en terrier. De är envisa och man får jobba hårt med dem. Glöm inte att vara konsekvent. Om du gett dig en gång, kommer han ihåg det till nästa gång! :)

Upp till toppen
Annons: