Annons:
Etikett10-att-bli-med-valp
Läst 7805 ggr
sunnys
2/4/12, 8:54 PM

förstahund?

har varit inne på X antal hundforum och frågat hur en amstaff/staff är som förstahund. Det jag möts av är att det är mer negativt än positivt respons. Jag frågar om hur hundarna är generellt likaså där det negativa överväger det positiva. Dock känns det som att de som svarar inte har någon egen erfarenhet av rasen utan bara drar slutsatsen att dom är blodtörstiga kamphundar som man absolut inte ska ha som förstahund, istället rekomenderas chihuahua eller mops vilket vi i familjen inte är så sugen på. En hund blir ju runt 10-14 år och då känns det inte att man vill ha en mops bara för att öva.

Så nu vänder jag mig hit, har läst på och vi va väldigt säkra i familjen att vi skulle skaffa en amstaff/staffe men efter att jag frågat runt på olika sajter börjar jag tvivla. Hur är dom som första hundar? Folk säger att det är en krävande ras som alltid är hyper dock har jag en bekant som har en staffe som är en riktig soffpotatis och orkar inte alls särskilt mycket och hunden är inte överviktig eller gammal.

sedan har jag en fråga till är det någon skillnad mellan tikar och hanar? är hanarna mer dominanta?

tack på förhand :)


Annons:
Fjordell
2/4/12, 9:25 PM
#1

Ingen skulle nog rekommendera att skaffa en amstaff som förstahund. Men man kan heller aldrig säga att det inte alls ska få ske. Om du och din familj är intresserade och väl insatta i rasen så tycker jag att ni ska väga för- och nackdelar emot varandra. Ta reda på så mycket fakta som möjligt, om rasen, och de raserna ni kanske annars hade kunnat skaffa. Se över om ni kommer att kunna aktivera hunden så mycket som den behöver, och tillgodose alla dess behov.

En amstaff är en så älskande hund, att jag inte skulle vilja ta ifrån möjligheten att ha en amstaff från någon. Men alla är inte lämpade som ägare av utav vissa raser, så är det bara. Alla är vi olika, liksom hundarna. Man kan heller inte säga att alla hundar av en viss ras är på ett visst sätt, för de är trots allt individer. Men i det stora hela så brukar sammfattningar av dagens hundraser stämma, eller ja, de bör göra det.

Men som sagt, jag tycker att ni ska ta reda på all fakta ni kan få tag på, och sedan diskutera med varandra. För det är trots allt ett liv det handlar om när man skaffar djur. Tänk inte bara på er själva, vad ni helst vill ha. Tänk på hunden också. En hund som inte får det den behöver, mår inte bra eller kan bli rent av farlig. Oavsett vilken ras det handlar om. Det bästa hade ju varit om ni hade någon bekant som har en amstaff, och hälsa på och prata lite om deras erfarenheter med sin fyrbenta vän.

Sedan huruvida könen skiljer sig åt till sättet kan jag inte riktigt uttala mig om, då jag enbart har en hane, och aldrig haft en tik utav just denna rasen. ÄN. Men om ni inte vet vilket kön ni ska ha, så ha i åtanke att en tik löper i regel 2ggr/år, medan hanhundar kan vara lite jobbiga om de känner av en löptik. Kan dock som sagt inte säga något om hur de skiljer sig i mentaliteten, utan det får någon annan erfaren medlem dela med sig av.

Jag hoppas ni finner det ni söker, oavsett vad det blir för ras.

Lycka till! Glad

sunnys
2/4/12, 9:37 PM
#2

är inne på staffordshire också, har som sagt en bekant som har en sådan, vad är skillnaden mellan raserna? :)


Fjordell
2/4/12, 10:29 PM
#3

Största skillnaden är storleken på dem. Staffen har ju en lite mer behändig storlek än amstaffen. Men till sättet vet jag faktiskt inte om det är så stora skillnader på dem, jag vet att båda raserna är väldigt folkkära :) Men många som är mer träningsintresserade har kanske inte staffordshire bullterriern som första val, jag vet dock inte exakt varför. Det är enbart vad jag själv fått höra Glad

Memzo
2/5/12, 10:51 AM
#4

Min åsikt är att så länge du vet vad du ger dig in på, har kunskap osv, så fungerar alla hundar som första hund.

Har du läst på om en hundras vet du om den är lätt/svår, aktiv/soffpotatis osv. Det finns hundar som är svårare än amstaff/staffe men som folk hellre väljer som första hund.

En hund blir vad du gör den till. Vår Enzo är som en jäkla ferrari påväg ner till stallet, springer som en galning och "anfaller" allt han ser. Men när jag sätter mig för att plugga, då kryper han upp i soffan och alla 4 tassar pekar upp i vädret Skrattande

Det jag tycker bäst om med dessa hundar är att dom enligt mig är mycket pålitliga. Jag kan se på Enzo hur han kommer reagera, innan han gör nåt. Dom är tydliga i sitt språk och villiga att jobba. Startar man direkt från början är det ju klart mycket enklare att forma hunden till en hund som passar ens familj.

Annars tycker jag att Fjordell skriver mycket bra till dig :)
Vi har en granne som har 2 st rena Amstaffar. Dom absolut inte valt amstaff som första hund (tvivlar på att dom skulle haft någon hund över huvudtaget) Medans min sambo som enbart hade en kanintax när han var 6 år tycker det funkar hur bra som helst med vår Enzo.

Läs på, se om du och din familj kan hitta några i närheten som har olika amstaffar så ni kan se lite skillnader, sätta er in i osv.
Även ifall ni valt en ras skiljer sig ju individerna MYYYCKET

Lycka till ! Skrattande

Susanna_w
2/5/12, 12:59 PM
#5

Ingen hund är en bra första hund. Man ska ta den hund som passar ens personlighet mest, är det jävla anamma i dig, har du tålamod och vet att din hund behöver psykisk såväl som fysisk så go for it. Min första hund är en amstaff/ambull för jag visste att det var rasen som passade mig bäst och det har funkat så otroligt bra trots det inte var många som trodde på mig, trots att han har haft det otroligt jobbit innan.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

_tess_
2/5/12, 5:16 PM
#6

Min personliga åsikt är att om du läser på om rasen och om vad den kräver för stimulans för att må bra och det sen stämmer överrens med vad du vill ha ut av hundägarskapet, ja då passar den rasen som förstagångshund! Är man beredd på vad man ger sig in på och har stöd från uppfödare, familj, instruktörerna på klubben etc och är nyfiken och intresserad av att lära sig mer, då har man stora förutsättningar för att lyckas oavsett ras! Du är den som känner dig själv och din familj bäst, vad ni har för förutsättningar och mål. Som Fjordell skrev tidigare, skriv ner för- och nackdelar, ha sedan dessa med er när ni pratar med uppfödaren så kan ni få ytterligare råd och stöd därifrån.

Vår amstaffkille är 1½ år och ett riktigt energiknippe! Envis är han också! ^^ Han behöver motion och stimulans i form av långpromenader och spårträning etc för att kunna varva ner inomhus. Han är otroligt kelig och nyfiken på andra människor och hundar! En väldigt mysig ras, men stark så in i attan! ^^ Han och schäfer/jämthunden väger båda 26kg, men amstaffen är mer kompakt och har lägre tyngdpunkt och är bra mycket starkare!

Lycka till! =)

Mvh Tess

Annons:
Prapiis
2/27/13, 7:17 PM
#7

så som alla andra skrev här innan.

men det där med tik och hane kanske jag har någon svar till dig. jag har både haft en hane och har nu en tik. min hane han var speciell lite raseri utbrott och när han väl kom till puperteden då var han riktigt trodsig. men det gick över med träning och en massa till meda min tik nu på 5 månader har varit som en dans på rosen hon lyssnar på det minsta lila komandon irån mig och är en riktig mys tjej. så jag tyckte att tiken var änklare att uppfostra det har mina kompisar med tyckt när de hade sin tik först sen skaffadde de en hane till så var tiken lättare

sunnys
2/27/13, 9:26 PM
#8

#7 denna tråd är gammal och vi har skaffat en staffe, hane.


Upp till toppen
Annons: