Amstaff/rottis som första hund?
Hej, jag undrar om det är en bra idé att skaffa en Amstaff eller Rottweiler som första hund? Har hört att folk tycker man verkligen inte borde göra det, men jag frågar er som redan har en, vad tycker ni? är det alltför mycket jobb?

Så länge man är ordentligt påläst och gärna har träffat några individer av rasen och pratat med ägare/uppfödare av rasen och vet vad man ger sig in på så spelar det ingen roll om man det är ens första hund. Det är min åsikt.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
1# Japp ;)
Så tänker ju vi med! Dessutom ska jag få en hund i slutet av sjuan ungefär, så jag har typ världens tid att lära mig och sånt.. ;)
Menar du att du ska skaffa amstaff eller rottis som första egna hund eller är hela familjen med på just dessa raser?
3# Det är ju inte bara jag som kommer att ha hand om kostnader och massa sånt, min mamma är också med på köpet. :)

Hur gammal är du?
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"
#4 okej va bra men tänkte mest på rasvalet, jag menar om du ska få en egen hund i sjuan så är du ju väldigt ung och jag personligen skulle inte rekommendera dessa raser om du själv bär ansvaret för den. varför just rottis eller amstaff?vad vill du göra med hunden?

vet att vi gett dig råd inne på hundar iFokus och att vi rekomenderade att absolut inte skaffa en sån ras, så nej det är ingen förstagångshund tycker jag, framför allt inte om man är så pass ung som du
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#5 11 år gammal är hon, står på hennes "profil"
Japp, snart 12 år :D
Okej, det var allt jag ville veta, blir väl en bichon havanais som jag blivit så störtförälskad i :))

#9 Det låter klokt. Även om jag i grund och botten tycker som #1, men eftersom du är så pass ung och vad jag läst på hundar så tror jag en liten sällskapshund är ett bättre val. :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

Jag har precis skaffat en amstaff/rottis-blandning, och jag är 15. Jag skulle råda dig att vänta med en sådan hund om du bara är elva/tolv då i alla fall min är ganska trotsig osv, tror det kan vara svårt när man är såpass "liten" som du är eller vad man ska säga ^^
Det är en fruktansvärt mysig vovve, men han testar gränser och bits, mycket. Och därför blir det mycket jobb med honom, nästan hela tiden. Så det är nog smart att skaffa en mindre hund som första hund, jag tror det blir roligare för dig :)
Lycka till med vovven i alla fall!
♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫
11# japp, tack för att du skrev :))

SKK-anslutna uppfödare av American Staffordshire Terrier och Rottweiler får ändå inte sälja valpar till personer under 18 år.
13# Om det var så att vi skulle köpa en, är det ju mamma som köper den, hon har ju det '' högsta '' ansvaret ^^
Det är inte direkt så att hon lämnar mig själv med den hela tiden. Självklart hjälper hon åt! :D

Som uppfödare av AST är iaf jag lite tveksam till föräldrar som vill köpa amstaff till sina tonårsbarn. Men det är jag det.
vad menar du med tveksam? .. :S :)

tånåringar i din ålder har hela tånåren framför sig och har förmodligen inte tid med amstaff
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Det har ringt och mailat folk till mig och velat köpa valp till deras tonåring. De har inte fått någon valp.

#18 härligt att det finns bra och vettiga uppfödare :) (även fast jag själv är tånåring, 16 år)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#17 jag blir 16 om någon månad och är fortfrande lika intresserad av min hund som jag haft sedan jag var 10år. Med intresserad menar jag att jag lägger ner i princip hela min vardag på henne och inget annat. Jag prioriterar henne före vänner m.m och det har jag alltid gjort.

#20 klart det finns undantag, som tex du och jag :) men jag pratar om allmänheten, man kan aldrig veta vad som kommer att hända om två-tre år. och då är det kanske bättre att man skaffar en annan ras än just en väldigt krävande amstaff
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#21 aha okej då är jag med på banan :) och du har rätt i vad du skriver.

#22 :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jag skulle inte rek en Rottis som fösta hund. De är en brukshund som kräver mycket mortion o mentalstimulans. De kan bli lite av enmans hundar o då väldigt vaktig.
Dessutom är den tung o stark man bör vara stark för att orka hålla 45-60 kilos hund som vill draiväg.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

# Ja faktiskt. Man skall inte skaffa större hund än man klarar.
När jag var ute med min kanin slet sig en stor rottis hane, från en ca 50 kilo tung tjej o rusade mot den. Har jag inte slängt mig över hunden så hade de gått illa.
O en rottis är betydligt starkare än Grandis.

#26 Varför skulle en rottis på ca 50 kg vara starkare än en grandis på 80? Beror väl också på hur mycket muskelr hunden har.
Jag har en rottis som väger ungefär 10 kg mer än mig och en häst som väger ungefär 400kg mer än mig, kanske borde skaffa kaniner istället.
/Lova
Ny blogg!
#26 Mm fast å andra sidan ska du ju inte kontrollera hunden fysiskt utan psykiskt.

En rottis är bygd på ett annat sätt än en grandis de har en betydligt större muskelmassa. En häst har man inte i tätbebykt område. Dessutom har de dåligt med jaktinstinkt. Dessutom springer de inte fram till folk.
Skulle alla ha sådan psykisk kontroll på sina hundar skulle ju koppel inte behövas.
O denna tjtejen kunde definitift inte få stopp på hunden när den tok rusade.
De krävs en hel del för att få stopp på en hund som jagar annars skulle de ju kunna gå lösa i skogen under våren utan problem.
Skulle du våga släppa in hunden i en kanin gård? Eller ska jag inte kunna gå ut med katten eller kaninen?

Som sagt, det beror på vilken kondition hunden i. Men det säger väl sig själv att man har mindre chans mot 80kg hund som bestämmer sig för att sticka iväg, än 50 kg.
Jag har en rottis som jag haft i 8 år och jag vet exakt hur de är byggda.
Varför skulle jag släppa in henne i en kaningård för? Och vem har sagt att du inte får gå ut med dina katter/kaniner? Nej min hund skulle inte försöka attackera dig och dina kaniner.
Jag rider bland folk?
/Lova
Ny blogg!

Så du har varit ute med en grandis? min kompis orkar hålla våran grannes men inte min schäfer som väger 32 kg. Visserligen är hon väldigt vältränad jag drar med henne. Men de är lite mer skillnad på vikt.
Jag undrar om de skulle gå med kaninerna.
Jag tror inte att de attakerar folk eller kaniner men en kanin som hoppar triggar jaktinstinkten.
Men vad bra att den inte gör de då behöver du aldrig använda koppel.
O kan man inte kontrolera en häst ska man inte rida.

Det viktiga är ju att man kan kontrollera sitt djur och det handlar inte bara om fysisk styrka. Om det gjorde det skulle det som sagt vara omöjligt att ex. rida eller köra en häst.
Att man klarar av att hanera sin hund i koppel behöver inte innebära att man klarar av att förhindra ex. jaktlust om den är lös. Samma sak med motsatsen, alltså att hunden skulle sticka efter vilt när den var lös betyder inte att personen inte klarar av att hanera sin hund när den går kopplad. Detta oavsett ras/vikt/muskler.

#31 har väl egentligen ingenting med vikten eller muskulaturen att göra. Min 8-åriga son klarar av att gå med vår schäfer i koppel utan problem, det har med uppfostran att göra (uppfostran av hunden, inte sonen 😉)

#13 Men är det inte så att man inte får ingå avtal om man är under 18år. I så fall får ju ingen sälja till någon under 18år om inte en målsman intygar också.

säger nej till båda raserna. men om du verkligen vill ha så är det amstaff för en rottis grävs mer tid och en massa mer medan en amstaff grävs väl lika mycket tid som andra terrier. men tycker inte att du ska ha en amstaff som första hund

Indra, alla hundar är inte som de i ditt område. Vi har alltid våra hundar lösa. Har de med när jag är ute och rider i skogen-alla tider på året. Aldrig jagar de, och de springer defenetivt inte fram till folk de inte känner. Varför skulle de?
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu