Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 3497 ggr
Tayron
2012-07-01 20:14

Få valp att lyda i koppel

Hej.

Har en valp hemma på 10v. Han har börjat lyda och förstår när man ropar på honom inne och även ute (ibland)

När vi är ute och jag har honom i koppel så går han bara omkring dit han själv vill. Vill jag gå åt ett håll (te.x. till bilen som inte är så långt) så kan han stanna och sätta sig ner helt plötsligt eller bara gå och nosa (går inte alls dit jag vill)

Hur får jag honom att gå med mig i koppel? de flesta har ju problem med hundar som drar. Jag har liksom problem med en hund som inte vill gå alls

Annons:
[dynamitella]
2012-07-01 20:20
#1

10 veckor är ingenting :) Tänk på att lillen bara är en bebis fortfarande.

Får ni ögonkontakt när du säger hans namn? :) Det kan vara något att öva på. Att lära honom att fråga dig om vad han ska göra. (en lyhörd hund tittar efter sin ägare efter signaler/godis/tecken).

När våra vovvar var små och disträ brukade jag ha med mig små leversnittar. När de blev för distraherade av grejer kallade jag på dem, klappade mig på låret, och belönade med en bit godis när de kom fram och undrade vad som stod på.

Tayron
2012-07-02 10:19
#2

Ok! tack för svar.

Det är ungefär den taktiken jag försöker med.

Bara det att när vi är ute och kissar så sätter han sig ned för att sedan ta en regäl ansatts för att försöka springa bort från mig i kopplet (Han vill hem) Men jag får försöka och försöka då. Kör också leversnittar. :)

Memzo
2012-07-04 11:22
#3

Ett tips nu när han bara är bebis.. Ta det gooooodaste godiset! Skrattande När Enzo var liten körde vi med småsmå bitar Denniskorv. Det var uppskattat och inte mycket var mer värt än det ;)

Varva med bus! Lek mycket och nära. För Enzos del blev det mycket "brottning" när han var liten. Matte låg nästan alltid på golvet/gräset o tummlade runt och busade!

Lycka till! Skrattande

Vasall
2012-09-29 11:18
#4

Ett bra tips vi fick var att när valpen inte vill gå, så sträcker du kopplet lite mot dig, och så fort han börjar gå så säger du braaa. Det ska verka som så att han tror att det är han som går mot dig.

Vi har en Amstaffvalp på 14 veckor, och det går bättre och bättre för varje dag.

Ha honom lös mycket i början var också ett tips vi fick. En valp följer dig, för man vill ju inte bli lämnad :D Sedan kopplade vi honom och då följde han även i koppel.

Prapiis
2013-02-27 20:00
#5

jag körde min valp alltid lös tills nu typ för hon hade med svårt det där med koppel att hon inte ville riktig gå men som vasall sa de vill inte bli lämnat det funkar hur bra som helst

vallhund
2013-02-28 06:00
#6

#4 Tyvärr är inte alla valpar så, men många.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: