Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2188 ggr
Ratlings
2013-03-08 18:11

Bitig amstaff

Jag känner att det är dags att ta tag i det på allvar nu och söker då tips och råd av er med kunskap om dessa raser. 

Jag har en amstaff på 2 år, som jag haft sen december. När han blir uppspelt eller när han leker så bits han gärna, inte löst "lekbitande" utan han tar gärna i och kampar med armen - eller det han kommer åt på din kropp. Det kan göra riktigt ont och många blåmärken har uppstått.
På mig är han bättre, men jag vill få bort det helt, också mycket för sambons skull då han ofta råkar ut för det här och hunden verkar ha svårt för att lyssna på honom när det händer.
Jag har testat säga nej, säga till på skarpen och pipa till. Även testat be honom sätta sig, vilket fungerar ibland, så att han kan lugna sig. Han blir ofta helt blockerad när detta händer och att sätta en leksak i hans mun istället har heller inte gett någon framgång. 

Jag tycker det är så tråkigt, jag vill självklart kunna leka med honom utan att han bits, eller i sambons fall kunna kalla in honom utan att bli påhoppad. 

Tråden är även publicerad på bullhundar.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
[Madlene]
2013-03-08 19:33
#1

Vad är det ni leker för något då han biter tag i dig? Menar om du har med en leksak eller så.

Ratlings
2013-03-08 20:24
#2

#1 Det är allt möjligt. Kasta boll är han inte så intresserad i och jag vet att det kan vara stressande så det gör vi inte alls ofta. Leksak har vi med, men ändå bitar han hellre i människan.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Fjordell
2013-03-08 21:59
#3

Känner igen det där, Jackson var nämligen likadan. Han hade inte koll på hur hårt han bet när han var uppspelt, och ja, det kunde göra jäkligt ont ibland. Det hände när man var ute och "flumsprang", typ hoppade och skuttade och härjade runt som en dåre. Då hoppade han efter armarna hela tiden, och ville ha dragkamp med ärmarna och liknande. Men det kunde även hända att han kom åt händerna när man hade kamptrasor osv att leka med. Jag löste det hela med att inte låta honom bli såpass upphetsad under lek. Märkte jag att han började bli alltför knasig så tog vi en paus, han lugnade ned sig, och vi kunde fortsätta busa.

Ratlings
2013-03-08 22:21
#4

#3 Det jobbiga med Veiko är att det kan räcka med att hoppa över en snöhög efter att ha plockat upp bajs för att han ska börja bita. Min sambo kan bli biten bara vid inkallning.. Det är DET som jag ser som ett problem. Att bryta och lugna under lek är inga problem, men det liksom.. bara kommer. Utan förvarning. 😓

// Lise
When nothing goes right, go left!

Fjordell
2013-03-08 22:37
#5

#4 Hm, det har jag däremot aldrig varit med om. Har du någon kontakt med uppfödaren? Isåfall kan det vara värt att fråga henne hur hon tycker du ska gå till väga. Hon har hjälpt oss en hel del med Jackson då han började missköta sig vid hundmöten så fort han fyllde 1 år. Han skulle absolut fram till dem och leka, vilket blev väldigt jobbigt då han var väldigt svår att få kontakt med när det väl gällde. Han vart superexalterad.

Malin.R
2013-03-08 22:54
#6

Det låter ju som att han biter/tuggar som överslagshandling i situationer där han blir blir stressad, uppspelt eller frustrerad.

Jag har en bekant som har det problemet med sin blandrastik, hon har nästan helt lyckats jobba bort det men jag har inte riktigt koll på hur hon har gjort.

Har ni provat att gå ifrån honom när jag börjar bete sig, eller bara vänta honom ryggen?

Annons:
Ratlings
2013-03-09 10:16
#7

#5 Det har jag faktiskt inte haft en tanke på, tack för tipset! Självklart kan jag skriva till henne! :)

#6 Han fortsätter ändå, biter i det han får tag i.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Upp till toppen
Annons: