Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3093 ggr
byggare2
2013-02-25 13:44

arg amstaff

har en amstaff på 2 i maj otroligt snäll på alla vis stora hundar/äldre där visar han sig underägsen till det är ok att leka , små hundar där kryper han ner på deras nivå  sedan är det full fart om de vill .

MEN nu till problem han visar sej agresiv mot valp /unghundar upp till 8 månaders gammal ok det har hänt 2 gånger Rag reser sej hela vägen och han prövar att bita de över halsen och Blir lite förbanad när jag tar bort han och Säger till han

Fråga är vad att göra ??????

Annons:
[AmstaffLeo]
2013-02-25 13:52
#1

inte så många vuxna orkar med unghundar. han kanske tycker att de är för på?

byggare2
2013-02-25 14:04
#2

ja det var min tanke! men han hinner knappt att lukta på de  och de  har varit kopplade, en av de var lugn, den andra hoppig mm som ung brukar att vara

[AmstaffLeo]
2013-02-25 14:20
#3

Det kan vara utav olika skäl. kanske var det för mycket med två unga eller att han blir stressad av att få träffa hundar när han är kopplad. 

Jag gissar på att han tycker det blir för mycket energi. Och därför morrar han och vill att de ska sluta. 

Nu kan jag ha helt fel och då får ni andra medlemmar gärna rätta mig.

pv60
2013-02-26 16:50
#4

Ädre hund fostrar yngre???

MiaLisaSofi
2013-02-27 02:51
#5

Han kanske börjar bli vuxen mentalt och inte vill vara kompis med alla hundar han träffar längre. Min tik lekte fint med alla hundar hon träffade, oavsett ålder, kön och storlek på de andra hundarna, tills hon var drygt 17 månader. Därefter valde hon noga vilka hon ville bli leka med och inte. Det är ju högst individuellt, men det är heller inte ovanligt att amstaff funkar fint med andra hundar som valp och unghundar för att sedan inte funka med vilka hundar som helst. Oavsett vad orsaken är till hans beteende så önskar jag dig lycka till med vovven. :)

[Madlene]
2013-02-27 16:46
#6

#5 Håller med Mia, det är högst individuellt och som hon även nämner så är det inte allt för ovanligt att en amstaff vid vuxenåldern inte funka med vilken hund som helst. Sen är det väll ändå logiskt att alla inte kan leka med alla :)

Annons:
Prapiis
2013-02-27 18:47
#7

det kan också bero på att valpar upp till ca 6 månader och äldre har en riktig så kallad hund lukt medan valpar luktar speciellt och vissa hundar kan tycka att det är obehagligt för de kan ej direkt placera skön på hunden osv

byggare2
2013-02-28 22:12
#8

ok Prapiis ska testa på flera som är i den åldern och se hur han reagerar

findusfelix
2013-03-07 11:04
#9

Min staffe är super med alla stora /vuxna hundar men tål inte små bjäbbiga hundar! Det kan ju vara samma med valpar för din del tänker jag, det är för mycket energi som de inte vill kännas av helt enkelt.

Prova med fler unga/valpar det kan ju skilja sig från individ till individ också!

Ge av dig själv det du vill ha av andra!

Mischa
2013-03-07 11:38
#10

Undvik hundar han ogillar och träna på att uppföra sig runt dom istället.

Jag hade inte velat utsätta mina djur som träningsobjekt för en hund som kan ta till tänderna bara för att testa.

≧◔◡◔≦

vallhund
2013-03-07 15:04
#11

Håller helt med #10

#8 + #9 Varför skall han umgås/testas med diverse hundar av olika åldrar?

Det räcker alldeles utmärkt att han uppför sig ordentligt i närheten av andra hundar under t ex kurser o ev tävlingar. Hundar behöver inte kunna umgås med alla hundar, det räcker så bra med några individer som kan utveckla en relation tillsammans, dessutom finns det hundar som inte alls trivs med påtvingat umgänge med andra hundar.

TS om du slutar utsätta din hund för situationer den inte klarar av så slipper du säga till honom så till den grad att han blir förbannad på dig. Det scenariot bäddar mer för att du får en hund som inte litar på dig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

findusfelix
2013-03-11 10:53
#12

Nja det sa jag inte #11, jag uttryckte mig kankse felaktigt, vad jag menar är att bara för att han inte fungerar med en unghund/valp så innebär det inte att han inte tål NÅGON uh/valp. Vad jag menar är att döm inte i förväg, möter ni en uh/valp så ge det en chans, meningen var inte att utsätta honom för något han inte vill, absolut inte!

Har själv en amstaff som är otroligt tydlig med vilka han gillar eller inte gillar, jag skulle aldrig tvinga på honom något han inte vill, dock så läser jag av honom från gång till gång och HAN får tala om för mig vad som är okej. Det finns en golden här i samhället han HATAR medan han leker glatt med andra.

Lycka till iaf!

Ge av dig själv det du vill ha av andra!

byggare2
2013-03-13 18:20
#13

Ok jag tycker nog att hundar ska klara av att lukta mm på en unghund / valp 7 - 8 månader utan att resa tag å gå till angrepp , nu har det inte varit några fler till fällen för han att träffa den åldern på hund igen . Men äldre å alla raser från liten till stor inga täcken på arg Bara glad glad å visar respekt till det är ok för lek

Annons:
Upp till toppen
Annons: