Annons:
Etikett06-träning-inlärning
Läst 2060 ggr
[lolo8453]
3/12/13, 10:57 AM

pinngalen hund

Min tjej på nu sju månader har blivit helt pinntokig. Fattar inte var det kommer från då jag aldrig har kastat pinnar till henne. Hon spanar jämt efter pinnar och vill bara bära runt på dem. Problemet är att när jag har henne lös så vägrar hon komma på inkallning när hon hittat en pinne, hon intresserar sig inte för att leka med andra hundar vilket hon annars älskar. Allt handlar bara om pinnen. Sen blir hon ju riktigt förbannad om du försöker ta den ifrån henne. Här försökt träna på släpp och loss hemma utan framgång. Ute på promenaden har jag försökt träna totalt pinnförbud mot pinnar vilket funkar när jag har henne kopplad och hinner se pinnen innan henne. Då är jag beredd och rycker till i kopplet och säger nej när jag ser att hon upptäckte den. Sen får hon massa beröm och godis för att hon struntade i den. Här även leksak med mig för byteshandel de gånger hon är snabbare än mig. Så sa en kvinna till mig i går att jag gjorde fel. Hon tyckte att jag fick henne mer fixerad genom att uppmärksamma det och att jag istället skulle ignorera det så skulle det försvinna av sig själv. Vad tycker ni? Svårt att ignorera det när jag får så många följdproblem av dem jäkla pinnarna, dvs hon fukoserar inte på annat och sliter totalt i mig. Vad hade ni gjort?

Annons:
Mischa
3/14/13, 12:06 PM
#1

Med en så fixerad hund hade jag inte gjort vare sig det ena eller det andra.

Jag hade absolut inte nekat hunden från att kunna titta och uppmärksamma pinnar och inte heller skapa obehag för att hon försöker, jag hade försökt motbetinga det dvs skvallerträna på dom (googla på det) börja på bra avstånd där hon fortfarande är kontaktbar och beröm för att hon tittar på pinnen utan att dra fram till den.

≧◔◡◔≦

Upp till toppen
Annons: