Annons:
Etikett10-att-bli-med-valp
Läst 3976 ggr
elsylion
4/16/13, 1:29 AM

Passar Amstaff mig?

Hej alla Amstaff-vänner!

Jag har länge funderat på hund och har velat mellan olika hundraser. Tänkte kolla med er om ni tror att en amstaff skulle passa mig utefter era egna erfarenheter :)

Jag söker en aktiv hund som jag kan träna lydnad och ev. spår med. Går många timmar per dag i skogen men är som sagt mycket intresserad utav lydnad och även hundpsykologi. Min hund ska fungera bra med andra hundar och småbarn då dessa finns runt omkring mig i mitt liv. Jag har aldrig haft hund själv personligen, men min sambos familj (som jag varit tillsammans med i fem år) har en liten flock bestående av tre boxrar och en griffon, som vi ofta passar. Jag tränar nu lydnad med den yngsta boxer tiken, som är väääldigt energisk. Men det går fint, hon gör fantastiska framsteg:) Boxern är dock lite för "fladdrig" för mitt tycke, även fast det är en otroligt älskvärd ras på många sätt!

Jag vill alltså att min framtida hundkompis ska vara arbetsvillig, social, trevlig, ha en relativt tydlig av och på knapp, kunna softa och mysa i hemmet.

Några frågor:

Kan man ha en amstaff lös? Funkar det bra med inkallning för er? Vissa raser går det ju sämre med..

Är det väldigt jobbigt med folks fördomar mot rasen?

Om man skaffar hanhund, som är är mest intresserad utav, borde man kastrera?

Till sist, tror ni en amstaff skulle passa mig?

Annons:
[PrincessLeia]
4/16/13, 12:03 PM
#1

Hej! Va roligt att du är inne på just amstaff! Har en 6mån tik :) Först & främst tycker jag du ska läsa på om rasen, åk & hälsa på uppfödare så att du får träffa stabila hundar och får nån erfaren att fråga frågor! Amstaff är en trevlig ras, men man får aldrig glömma bort va de är du har i kopplet! Själv har jag redan fått tagit en hel del duster med min tik, hon är envis som en liten åsna & en riktig bitch, men samtidigt otroligt glad, nyfiken & mysig.. Min tik älskar Lydnad, vi har inte börjat träna på allvar än då hon bara är 6 mån, men vi är en bit påväg & än så länge tkr hon att de är jätte kul! Va de gäller att ha sin Amstaff lös så är jag väldigt noggrann med vart min är lös, som ägare måste jag respektera att många är väldigt okunniga va de gäller dessa hundar & jag respekterar att folk kan vara rädda..därför har jag henne enbart lös där jag vet att de inte finns så mkt folk & andra hundar! Detta är även för min hunds skull också, då de alltid finns risk att de kmr en annan hund som är lös & att de går fel..vill inte att hon ska få dåliga erfarenheter! Hon får endast träffa hundar som jag känner & som jag litar på.. Du som ägare måste vara stabil & konsekvent va de gäller din hund! Somsagt, Läs på, skaffa dig praktiska erfarenheter & tänk igenom allt, inte bara 1 gång utan flera så tror jag att du kommer lyckas jätte bra som ägare till en amstaff :) Lycka till!

Zahara
4/16/13, 6:26 PM
#2

Har en hane på 1 år här hemma, lugnet själv och skulle aldrig skada någon eller något, snäll så han är dum. Har han ofta löst och han kommer alltid när man kallar, har även en hund till en jackrussel och det är inga problem alls! 

Har barn och hästar katter och kaniner och det går bra! Är inte hård men konsekvent vilket du måste vara till alla hundar! Tycker det låter som en bra hundras till dig!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

guji
4/16/13, 8:07 PM
#3

Hej!

Roligt att du är intresserad av amstaff :) Jag har en tvårig tik här hemma. Världens goaste men en riktig utmaning. 

Mina tips till dig är att läsa mycket om rasen samt att träffa amstaffar i verkligheten för att få en bra bild om hur de är. Det är en jättemysig ras (gosegrisar) men de kräver många gånger sin förare! Som amstaffägare måste man kunna läsa sin hund väl i alla sitauationer och veta mycket om hur rasen fungerar. Trots att många amstaffar är gudasnälla är de samtidigt explosiva och dådkraftiga och det bör man vara medveten om. Amstaffar behöver en tydlig flockledare som är snäll, lugn och konsekvent samt som kan erbjuda motion och hjärngjympa.

Vad det gäller fördomarna kring rasen så får man vara beredd på en hel del okunskap kring den.. Det är många som är rädda för amstaffs och man måste respektera det. Sen vet nästan ingen vilken ras det är man har; kamphund är det enda ord många har på rasen.

En amstaff är inte svårare att ha lös än någon annan terrier men terriers har ofta en del jaktlust så det kan vara ett problem (går ju att träna på men det kan vara en utmaning). Det är bara att träna, träna och träna :) 

Du skriver att du vill ha en social hund och jag tror det är rätt individuellt från hund till hund. Min tik till exempel; hon är väldigt social mot nära o kära men har inte mycket till övers för främmande (varken människor eller hundar). 

Så är du beredd att lägga ner jobbet som krävs, inte är rädd för en utmaning och vill ha en pussgalen, familjekär hund så kan nog amstaff passa dig. Om det är din första egna hund så vill jag oxå tipsa om att verkligen välja uppfödare NOGA. Kolla upp dem och prata gärna med folk som köpt valpar från dem. Träffa föräldradjuren om möjlighet finns. Googla om hur man bör gå till väga :)

Lycka till :)

elsylion
4/16/13, 10:58 PM
#4

Tack så mycket för era svar, alla tre!

Jag håller nog med er alla om att jag måste träffa fler amstaffs, kanske åka och träffa och prata med uppfödare. Har ni några uppfödare ni kan rekommendera så här på rak arm? Gärna nära Stockholm :)

Tack igen!

Zahara
4/18/13, 2:54 PM
#5

#3 min amstaff (terrier) är den lättaste hunden jag har haft när det gäller att ha löst så det är nog med ganska individuellt! Min jack rusell är hopplös och det var bostanen med! Amstaffen vad en enkel att träna det med tog inte många "lektioner"….

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

[Ace_]
4/20/13, 12:04 AM
#6

"ska fungera bra med andra hundar"

Det är LÅNGT ifrån självklart att en amstaff fungerar bra med andra hundar… De är ju i grund och botten kamphundar. 

Annars låter rasen passande för vad du vill ha. De är underbara hundar! Så mkt kärlek i dem.

Annons:
Upp till toppen
Annons: