Hel vitt amstaff mer sjukdomar?
En kompis till mig funderar att köpa en en amstaff som nästan är hel vit men har lite blå färg på svansen.
Har googlat runt lite och ser att just vita amstaffs har en del problem som mer allergi m.m men stämmer det?
På andra djur som exempelvis hästar så har dom lättare att få cancer om dom är helvita.
Han hade tänkt att använda den till utställning, även om det är en oönskad täckning så går den tydligen hem hos vissa domare.
Känner inte till om det finns fakta som stödjer att helvita hundar har mer benägenhet till andra sjukdomar, men något jag tänker på är ju att hörseln kan påverkas på hundar med bristande pigmentering (nu förutsätter jag att det är en valp).
http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/diagnos_arftlig_dovhet.html
Vidare är för mycket vitt inte önskvärt som du själv vet, så vill personen använda hunden till utställning så är det ju ett riskabelt val.
≧◔◡◔≦

Hundar med mycket vitt kan gå hem hos en del domare, men hundar som nästan är helvita eller ÄR helvita brukar det vanligtvis inte gå så bra för.
Jag har en helvit amstaff. Det var hon och en till i den kullen som blev vita, och de blev riktigt vita. De har nästan inga pigment alls.
Alla i kullen är friska, sunda, har otroligt fint temperament och har inte ens haft en förkylning. Men både min tik och den andra vita har haft massor med problem… Hudproblem först och främst. Jag har nog lagt ner tusentals och tusentals med pengar på hennes veterinärräkningar.
Hon får specialfoder och extra tillskott av omega-3. Skall duschas 1gg/veckan med specialschampoo och conditioner. Är känslig mot viss mat och får enorma utslag (grisöron är big no no) och har öroninflammation titt som tätt.. Efter kastrering blev allt mycket bättre! Men hon är fortfarande känslig, höst och vinter är värst. Och hennes kullbror har haft exakt samma problem, så det måste ju ligga något i det att de är vita.
Säger inte att alla vita har samma problematik. Men säger att man absolut skall ha i åtanke när man köper en vit, att det kan komma problem med tanke på deras brist på pigment!
Utan att ha något vetenskapligt stöd för mina tankar så kan jag tänka mig att sjukdomar är vanligare hos linjer där den vita pälsfärgen är en del av avelsmålet. Att den vita färgen är ett överordnat avelsmål som man inte är villiga att kompromissa med. Har däremot den vita färgen uppstått i avel där man eftersträvar andra egenskaper så kan jag tänka mig att hundarna i den här senare kategorin är betydligt friskare än den förstnämnda.
#4 Intressant tanke. Den stämmer nog I många fall där utseendemässiga egenskaper prioriteras framför hälsa. Speciellt när det kommer till immunologiska defekter som allt för sällan tas på allvar.
≧◔◡◔≦
"Färg: Alla färger i enfärgat, flerfärgat eller fläckigt är tillåtna utom helvitt. Mer än 80% vitt, svart mer rödgula teckan (black/tan) eller leverfärgat skall ej uppmuntras." Är vad som står på amstaffklubben.se! Finns förmodligen anledningar till att dom ej uppmuntrar avel på vita individer..
Jag tror nog inte någon seriös uppfödare satsar på vitt. För det första går de inte att ställa, alltså bedömas för att hålla aveln i skick. Min egen uppfödare sa något om att vita inte är önskvärda pågrund av hälsoskäl, att de har så lite pigment. Skulle det vara okej att ställa mer än 80% vita så skulle de börja paras med varandra, och tillslut kan det till och med bli albino. De har mycket mer hudproblem överlag, vilket min veterinär också säger beror mycket på bristen på pigment.
Jag älskar min tjej oavsett färg, jag går efter temperament och kemi. Hennes hälsa överlag är i toppskick, men hon är väldigt känslig i hud (som med eksem) beroende på väder och mat.
Det skulle aldrig falla mig i att rekommendera avel på dessa.

#7 Albinism är en genetisk defekt som inte uppstår pga att mer eller mindre vita djur parar sig med varandra.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Albinism
När det gäller vita hundar brukar man kolla om de har pigment i öronen o i slemhinnor i/runt ögon/mun. Har de pigment där brukar de vara OK, jmfr Boxer, Dalmatiner, Ambull o Dogo Argentino t ex.
Tyska Boxerklubben har ansökt hos FCI att få den vita färgen godkänd, det föds ca 20% vita Boxrar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#8 Det står inget i den källan som bekräftar att albinism lättare inte kan uppstå med två parter med reducerat pigment (Leucism).
"Albinism är total avsaknad av båda typer av färgpigmenten melaniner, det vill säga eumelanin och phaeomelanin, hos växter[källa behövs] och djur. Detta beror på en genetisk avvikelse som resulterar i brist på tyrosinas, vilket är det enzym som startar processen som bildar melanin. Resultatet blir en helvit individ."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Albinism
"Leucism är ett medfött tillstånd hos djur vilket resulterar i reducerat pigment. Leucism definieras som partiell eller fullständig brist på eumelanin eller feomelanin i skinn, päls eller fjädrar vilket kan medföra att djuret antingen är ljusare, delvis vit eller helvit."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Leucism
Men däremot, ifall att det inte finns hälsoskäl till att man inte får ställa mer än 80% vita Amstaffs (och från de flesta uppfödare avelsförbud). Vad är anledningen?

Fast albinism har fortfarande inget för den vita färgen att göra, vilket vallhund försökte få fram.
S-lokuset styr över spridning av vitt, anlag för albino ligger på C-lokuset.
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"
Ja ja ja, det förstår jag. Det är en genetisk defekt som kan uppstå var som helst. Men sedan dök Leucism upp, och jag undrade varför inte två sådana parter lättare kan orsaka albinism pågrund av det?
Om du kan uppge källor vore det super! :)

Källor? Det är basic färggenetik. Googla "canine color genetics" eller "coat color genetics", så hittar du säkert något.
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"