Annons:
Etikett05-hälsa-sjukdomar
Läst 5153 ggr
dorkey
2013-03-06 23:37

Inkontinens hos kastrater

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tyckte att det skulle vara intressant att höra och se vad ni har för erfarenheter av detta? Speciellt inom den här rasen. Hur pass vanligt är det bland Amstaff? Kan det hända att de löper större risk pga hormoner, vikt och storlek? Både hanar och tikar. Hur pass mycket har medicinering hjälpt?

Kan det även delvis bero på veterinärens kompetens under operationen?

Min 2-åriga tik blev kastrerad igår. Veterinären sa att 2-3 procent kan drabbas av inkontinens. Dock så säger många olika pålitliga källor på nätet att det är 20-30% risk för kastrerade tikar över 20kg.

_"Förekomst av inkontinens är 0-1% hos okastrerade tikar. Bland kastrerade tikar drabbas upp till 20% av inkontinens.
_

Inkontinensen kan utvecklas direkt efter kastreringen och upp till 15 år senare. Vanligast är dock att den upptäcks inom 3 år efter operationen.

Östrogen-medicinering hjälper i 65% av fallen.

Stora raser löper större risk att drabbas än små raser. Man har även sett att kuperade hundar oftare drabbas av inkontinens. Även vikten hos hundar spelar roll. Hundar på över 20kg löper större risk (upp till 30%) att bli inkontinenta efter kastration jämfört med lättare hundar där risken är mindre än 10%.

_Risken för inkontinens är större hos hundar som kastreras när de är yngre än tre månader."
_


Annons:
Sofie-Marie
2013-03-06 23:42
#1

Lägger en tass här då jag gärna läser vidare kring detta :)

Har nämligen en schäferkastrat på snart tre år som verkar ha svårt att hålla sig när han ligger och vilar.. (aldrig annars). Det brukar vara främst när vi sovit på natten. När vi sedan går upp är där en stor pöl i sängen. 

Funderar även på om man borde gå till veterinär angående detta? Han verkar inte "lida" i övrigt utan är pigg och glad.

dorkey
2013-03-06 23:55
#2

#1 Ja, det är alltid intressant att läsa om andras erfarenheter och prata runt ämnet än att bara läsa om det!

Hade det varit min hund hade jag ringt veterinären. Det kan hända att de inte vill göra något men det kan även vara så att de vill sätta in medicinering om det är vanligt att det eskalerar och blir värre med tiden? Jag vet faktiskt inte, men att ringa och rådfråga är ju aldrig fel!


Sofie-Marie
2013-03-07 00:03
#3

#2 Jag pratade med en husky-uppfödare i hundrastgården här i området och frågade om det var normalt. Hon bara tittade frågande på mig. Så jo, ni båda har nog rätt att det nog är bra att kolla med vet. - Och att ringa och fråga kan ju inte skada iallafall! :) Det är ju inte hela tiden men klart man oroar sig lite..

vallhund
2013-03-07 00:31
#4

#0 När du citerar så måste du ange källa o helst länka till källan. När det är ett så långt citat krävs ibland tillstånd av författaren för att citera.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2013-03-07 00:38
#5

En RR tik jag kände blev kastrerad i fyraårsåldern, hon blev väldigt inkontinent, vare sig hormonbehandling eller Rinexin hjälpte. Hon fick tas bort då hon hela tiden läckte o mådde extremt dåligt psykiskt pga det.

Frekvensen inkontinens hos tikar efter kastrering ligger på ca 20 %, vet dock inte hur det ser ut vad gäller den relativt nya operationsmetoden titthålskirurgi, där man bara tar bort äggstockarna. Metoden används bl a på Blå Stjärnan i Göteborg. Märkligt nog så är det dyrare än konventionell kastrering.

Lite allmänna länkar om komplikationer:

http://showdogsupersite.com/kenlclub/breedvet/neutr.html  http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf

Det finns oxå resultat som visar på att intakta tikar har en högre medellivslängd än kastrerade ditos, undersökningen är gjord på rottisar i USA, tyvärr finns den inte kvar på nätet.  http://www.avma.org/onlnews/javma/mar10/100301g.asp  fanns där tidigare.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

wewwe2
2013-03-07 11:37
#6

Vår hund bled kastrerad när han var ca 6 månader.
Jag uppfattar det som att han behöver kissa oftare samt att han inte har någon styr på det. Han kissar på sina framben osv… Ibland är strålen dubbel och det kommer lite på ena hållet och lite på andra.

Vet dock inte om detta beror på kastreringen. Var bara en tanke.

Annons:
Minka040
2013-03-08 13:27
#7

Intressant ämne! :)

Har en kastrerad tik på lite över sju år, kastrerades vid ca två års ålder. Hon läcker av och till, brukar vara några månaders mellanrum mellan gångerna. När hon läcker ser jag till att hon får kissa oftare, men det beror inte på hur full blåsan är eftersom hon kan läcka lite smått när hon bara sitter på golvet efter promenaderna också. Lika oförklarligt som det plötsligt kommer så slutar period-läckandet efter max någon timme. (Det är inte UVI, det har jag dels testat för och dels har jag erfarenhet av detta hos just denna tik.)

Jag har diskuterat med vet men väntar med att medicinera än så länge då jag upplever problemet som litet. Är beredd på att hon får gå på medicin livet ut om/när läckandet eskalerar.

dorkey
2013-03-08 14:23
#8

Länk till citatet här, http://www.hundstunden.se/rumsreninkontinensmuskulatur.php

Sen funderade jag på med medicinerna. Vad finns det för komplikationer och biverkningar? Det är ju självklart individuellt. Finns det någon här som fått sin tik/hane 100% "torr" igen med medicinering?

#5 Det är ju ens värsta mardröm. Huga. Har du själv någon kastrerad? När man läser och letar angående ämnet så verkar det som att det är mer än 20% risk för inkontinens hos kastrerade tikar, jag tycker det verkar som att väldigt många har problem.

Titthålskirurgi, ja just det. Tycker jag har läst att det finns mer komplikationer med att endast ta bort äggstockarna? Livmodern är kvar och går öppet. Som man brukar säga på katter. Jag är inte alls så insatt i det, men det vore intressant att veta. Varför gör man hellre en sådan operation (om den dessutom är mycket dyrare) än kastrering?

#6 Det kan ju absolut ha med kastreringen att göra, eftersom man tror att det kan ha och göra med att testosteronet som minskar som gör att spänsten i slutningsmusklerna slutar fungera. Att musklerna blir förslappade. Sedan om han kissar lite tokigt så kanske det endast beror på att han inte revirmärker längre?

#7 Ja visst är det! :) Sker det då oftast vid vila? Har som förstått att det är vanligast att de läcker då.


Minka040
2013-03-08 15:35
#9

#8 Ja, precis. Det börjar alltid med att hon läcker en ganska ordentlig pöl och då går vi ut och tömmer blåsan ordentligt. Sedan får hon ligga med en handduk under sig någon timme efter.

Kan även tillägga att jag under min uppväxt även hade en storpudeltik som kastrerades. Hon blev 14 år och läckte aldrig.

Sofie-Marie
2013-03-08 20:42
#10

#6 Men oj! Det gör min schäferhane också! Kissar på sina framtassar alltså. Och sedan när han kissat färdigt så tar han bakbenet som han har i luften och trampar rakt ner i kisspölen.. Han verkar inte heller ha någon koll på hur/vart han kissar. Ingen aning om vad det kan bero på.

Han kastrerades vid sju månaders ålder.

vallhund
2013-03-09 10:27
#11

Titthålsoperation är ett mindre ingrepp än att öppna hela buken. Äggstockarna tas bort (äggledarna vet jag inte). Risken för pyo bli minimal eftersom hormonerna tas bort. Samma med risken för juvertumörer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

dorkey
2013-03-09 14:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag har redan märkt på min tik, som opererades i tisdags, att hon har sämre håll. Men det kan fortfarande bero på mycket annat, med medicinering och operation.

Här är en bild på såret från idag.


Minka040
2013-03-11 17:10
#13

Aj aj, men såret såg ju fint ut. Kan hon hålla sig bättre nu?

Får man fråga om anledningen till att du valde att kastrera?

Annons:
theraphosa
2013-03-30 09:06
#14

Oj vad många som värkar fått läck problem. Jag har en finsk lapphund som "kastrerades" (tog bort hela livmodern) vid 13 års ålder för hon hade en inflammerad livmoder. De va bara första veckan som hon inte kunde hålla sig pga mediciner för hon drack så mycket men efter de vart hon som innan. Idag är hon 14 och har inga problem. 

Hoppas era vovvar blir bättre. Trodde inte att de va så här vanligt


pv60
2013-03-30 20:19
#15

3 års tik, Amstaff-mix. Kastrerad vid 6 mån. Inga problem.❤️

WiggoLina
2013-04-05 21:00
#16

Jag har en 3-årig amstaffhane. Kastrerades när han var ett år gammal, har aldrig haft några problem med inkontinens.

allevo
2013-04-20 14:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

1 årig amstaff kastrerad vid 6 månader. Inga problem med inkontinens inomhus, bara när han blivit för uppspelt och vi inte hinner ut. 

Mer att han nästan kissar som en häst varje gång vi går ut.

Liten blåsa kanske? 🤔

#6 Våran har noll koll på strålen med! Träffar både tassar och benen. Blir och skölja av snabbt, rätt ofta

Lizetteolsson
2013-05-05 16:36
#18

Kastrerade min tik för 11 dagar sen, hon har inte läckt ngt har endast märkt att hon kissar mer än vanligt när vi är ute :) stygnen ska bort på måndag, ska bli skönt att kunna leka och träna som vanligt.

thicha
2013-05-05 19:40
#19

Min hane kastrerades vid dryga 3 års ålder, han blir 10 nu i slutet av året och han har inga problem alls med blåsan.


Upp till toppen
Annons: