Amstaff som första, egna hund?
Hej!
Tänkte höra med er som har amstaff nu, då jag när jag flyttar hemifrån och kommit in i vuxenlivet sen, jag fyller 17år iår så det lär ju inte bli förens absolut tidigast nästa år då.'
Iallafall så är jag ett stort fan av just Amstaff, vi har haft en på foder en period och jag funkade verkligen med rasen, har även vänner som har just Amstaff och även blandraser med Amstaff somjag verkligen trivts med och som passat ihop med mig personlighetsmässigt också.
Kommer ju absolut inte skaffa första bästa utan kommer skaffa från en seriös uppfödare för att kunna hålla en bra kontakt och ha en mentor att 'bolla' mina tankar och funderingar med.
Vad tycker ni om Amstaff som första egna hund?

Jag ser inga som helst problem i att skaffa amstaff som första hund, mina amstaff är min första egna hund, dock är jag uppvuxen med hundar i familjen.
Är man bara medveten om att det är mycket hund i ett kraftfullt format, och är beredd på att de kräver en hel del träning både fysiskt och psykiskt så ser inte jag några hinder. Men är man ute efter en "promenadhund" som bara ska ligga på soffan mellan promenaderna då ska man nog se sig om efter en annan ras, oavsett om det är första hund eller inte.
Ett tips bara är att vara noga med att kolla upp kennlarna, varje kennel har sin egna lilla inriktning och egna linjer som de följer, en del föder upp till utställning, en del till träning. Och så finns det en hel del inom rasen tyvärr som helt enkelt är oseriösa.

Tips är då att om du inte haft hund tidigare så köp inte någon valp utan köp en unghund som du kan forma.. Tyvärr vet jag allt för många som köper valp och orkar till slut inte jobba med hunden när den tuggat sönder iphonen, kontrollen till tvn och lite annat smått o gott och så omplaceras den..

Kollar man på Blocket etc så finns det en hel del omplaceringar av dessa hundar just som unghund. Kan tala från min egen erfarenhet att jag har ALDRIG varit med om maken till trotsålder som med denna hunden. Oftast är det då folk tröttnar och istället avlivar/omplacerar hunden istället för att jobba med den.

#3 Precis det jag menar.. Min hund var rätt jobbig som valp, han bet sönder saker för minst 5000kr och som 19 åring var det rätt mkt pengar för mej när man inte hade jobb, men han har alltid varit mitt allt och alltid varit min vän och en vän sviker jag aldrig så det var bara att uppfostra och bita ihop för en vacker dag så slutar han tänkte jag och det gjorde han men det tog väldigt mkt på mina krafter men nu i efterhand så tycker jag att det var värt det men det är oerhört många som inte orkar med denna period. Är så glad över att ha fått dela 10 år med honom nu =)