Att adoptera en unghund utan papper?
Vi har väntat på att en passande unghund/valp ska dyka upp. Vi tittade på en valp i höstas men den oseriösa 'uppfödaren' fick mig att se rött. Vi skulle åka 50mil för att hälsa på och prata och se lite hur föräldrarna var osv. Hon i princip kastade hunden efter oss och tyckte att vi kunde ta med han på en gång, inte levenansklar eller ens vaccinerad/chippad… Bara hon fick 4tusen skulle vi få med hunden hem på en gång och då vet hon INGENTING om oss… Körkort på att HA hund? Bad henne fara o flyga. Nu har vi träffat på 'Hero'. En god vän ställde upp och tog han om honom då han misskötts som så ofta hörs tala om… En snorunge skaffade en hundvalp och tröttnade.. Valpig och ouppfostrad osv inget chockerande men han är 'ca 7-8 månader' och allmänt har han bra psyke vad jag märkt den här veckan som gått… Mina funderingar ÄR, han verkar inte existera, det finns inga papper på honom utan bara 'kvitto' och de vet varken ras ålder eller härkomst. Om han är chippad eller vaccinerad osv osv… Hur går man till väga?

Börja med att gå till veterinären som kan läsa av om han er chippad, är han det så kan du kolla på http://kennet.skk.se/hunddata/ om han finns där. Om det är en oreggad hund (renrasig, stambokförd i SKK) så finns han där. Nästa steg är att kolla om han finns i Jordbruksverkets ägarregister, enligt lag skall alla hundar vara det, men det slarvas så det är ingen garanti.
Finns han i ett eller båda så kan du hitta tidigare ägare o ev uppfödare o på så sätt få veta mer om din nya hund. Finns han inte får du börja om från början. Låt vet chippa o vaccinera honom, avmaska oxå. Anmäl honom till JBVs ägarregister o anmäl er till slyngelkurs på närmaste brukshundsklubb. Men ta inte dit honom innan han är vaccinerad.
Lycka till!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.