Respektlösa hundägare
Hejsan!
Måste bara få skriva av mig! Hemma har jag ju en 10 veckors amstaffvalp nu. Vi leker och gosar hela dagarna. Små korta promenader hinns det med också. Alltså inga längre sträckor utan små kissprommisar, men nu har det hänt TVÅ gånger att vi mött hundägare som utan att fråga eller ens titta på mig släpper fram sina vuxna hundar vind för våg så dom ska hälsa på min lilla. Han blir ju såklart rädd båda gångerna. Jag har inte ens hunnit reagera innan deras hund kommer i en hejdundrande fart. Ena gången en liten hund och den andra gången en enorm hund. De skulle vara hälsa, såg glada ut men lillen vart ju skärrad ändå.
Dels blir jag upprörd för att hundägarna inte förstår att min bara tagit första valpsprutan verkar det som sen att dom bara släpper fram sina hundar tycker jag är fruktansvärt respektlöst.
Jag vet inte hur jag ska hantera detta, jag är ju livrädd att Elvis ska bli hundelak på något vis. Med mina tidigare hundar har jag aldrig varit med om detta. Någon som varit med om liknande?
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Jag förstår verkligen inte hur folk tänker. När min hund var valp fick jag hålla koll på andra hundägare, då de ibland lät sina hundar springa fram till honom. Jag fick säga ifrån snabbt och bestämt att han inte ville hälsa (fast det ville han ju, men men). Just att vara bestämt visade sig nödvändigt för ibland reagerade folk med "men jooo det går bra" typ och släppte fram hunden ändå bara lite långsammare. Obegripligt. Tycker folk borde ha vett nog att fråga först?
Ofta var även folk framme och klappade honom. Ibland utan att ens ta ögonkontakt med mig först eller hälsa - de bara gick fram och klappade honom. Man får säga ifrån. Jag blev arg på ganska många människor under den tiden, det är oacceptabelt beteende. Kanske gör de inte om det när någon faktiskt blivit förbannad. Artighet will only take you so far i vissa fall, men det är bara min åsikt :P
Ironiskt nog är det nu för tiden ingen som vill låta sin hund hälsa på min, haha… Och häromveckan när en cocker sprang ur sin trädgård och fram till honom så skällde ägaren ut MIG efter noter för det, skrämde vettet ur mig. (Han blev väl rädd och tog ut det på mig antar jag).

Japp. Säga ifrån tydligt är det enda som funkar. Och valpar lär sig ju såå fort. Så när folk kommer fram eller släpper fram sina hundar utan ägarens vetskap, kan det bli en ovana när hunden blivit äldre vid hundmöten och om man går på stan, att hon/han vill hälsa på okända människor som går nära 😕 så säg som till hunden, "Nej. Sluta" till människorna, det borde väl funka kan man tycka 😃
Stars really can't shine without some darkness.

Jag blir så sjukt irriterade då folk gör så, har sluppit det med hundarna för att jag bort "utanför" och slipper då dem för alla som bor här (för utom jag i princip) har sina hundar kopplade. Men alla dessa människor!
Jag vill att min valp/unghund tittar på mig och ber om bekräftelse innan jag låter henne hälsa på varken hund eller människa men då jag tränade (hon har hajjat det nu) så kom folk bara fram till en "nämen åååå vilken fin valp". Dock så var jag snabb och hann nästan alla gånger locka till mig valpen, stoppa människan för att sedan bekräfta men det löjliga var att en gång så kom en kvinna mot oss (det var majbrasan i år, ganska mycket folk så vid stod en bit bort från allt folk)
I alla fall. Hon kommer fram "åhh vilken fin valp!" jag börjar då backa och ber henne stanna samtidigt som jag berömmer valpen. Hon fortsätter då i princip "jaga" efter valpen och sträcker sig för att klappa henne på ryggen då jag går undan och valpen hamnar då framför mig. Jag säger åt henne igen (stränge) och då stannar hon äntligen och då hade vi backat säkert 3-4m. Hon får då hälsa sedan och jag förklarar att jag tränar henne osv och sedan går hon iväg. Vi byter plats och kanske 5-10 min senare kommer hon igen och gör samma sak igen! När hon äntligen stannar för andra gången jag sade till henne så säger hon "man vet ju aldrig om man får hälsa eller inte" och tja.. Min hjärna bara "va??" Du har nyss försökt hälsa på min valp två gånger och jag har bett dig hålla dig undan och du försöker ändå?! AGH! Blir så irriterad!!!!!

Har du en valp så är det allmän egendom, visste inte du det? ;)
// Lise
When nothing goes right, go left!

Nej det visste jag faktiskt inte ;)